måndag 1 januari 2018

Kvinnliga nobelpristagare i litteratur

Jag har deltagit i en utmaning som går ut på att från november 2016 till den 31 december 2017 ha läst något av samtliga 14 kvinnliga nobelpristagare i litteratur. Jag hann med 10 av dem och klarade sålunda inte utmaningen. Dock har jag för avsikt att under 2018 läsa de 4 som återstår.

  1. Selma Lagerlöf
  2. Grazia Deledda
  3. Sigrid Undset
  4. Pearl Buck
  5. Gabriela Mistral
  6. Nelly Sachs
  7. Nadine Gordimer
  8. Toni Morrison
  9. Wislawa Szymborska
  10. Doris Lessing
De som återstår är Elfriede Jelinek, Herta Müller, Alice Munro och Svetlana Aleksijevitj.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat, de återstående fyra är ganska olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt mig på Herta Müller förut, men fått ge upp. Jag får väl ge henne en ny chans.

      Radera