tisdag 26 januari 2021

Tisdagstrion: Cyklar, bilar & bussar (och andra fordon)

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat cyklar, bilar & bussar (och andra fordon).  Jag var nära att välja en bok där flygplan ingick, men så kollade jag betydelsen av ordet fordon och de åker på marken. Flygplan och båtar är inga fordon. Här följer min trio: 

Den andra dödssynden är nionde delen i Jan Guillous romansvit Det stora århundradet. Jag har inte köpt den än, för jag när en förhoppning att den ska dyka upp på bokrean i år. De åtta tidigare delarna har jag.

Boken utspelar sig på 1980-talet. Vilken är då den andra dödssynden? Det är girighet (avaritia).

De sju dödsynderna är:
Högmod (superbia)
Girighet (avaritia)
Vällust (luxuria)
Avund (invidia)
Frosseri (gula)
Vrede (ira)
Lättja (acedia)

Toscana tur och retur av Åsa Hellberg.

Sara Raphael köper en motorcykel för en spottstyver och bestämmer sig för att åka till Toscana för att möta gamla spöken. Givetvis måste bästa vännen, den kända författarinnan Jessica Romin följa med. Jessica, som aldrig kliver ur sina högklackade skor, gapskrattar åt förslaget. Ett par dagar senare sitter hon ändå bakom Sara i skinnställ.

Jag blev inte besviken på den här Hellbergsboken heller. Det är inte stor litteratur och inte kommer böckerna att bli några klassiker, men visst kan Åsa Hellberg skriva. Det är en underhållande bok, men även gripande. Jag skrattar flera gånger, men jag ska även erkänna att jag fick tårar i ögonen vid något tillfälle också, och det är alltid ett gott betyg. Då har författaren lyckats gripa tag i en.

Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie är en riktig klassiker. 

Agatha Christie är verkligen i en klass för sig, men visst märks det att boken är gammal. Många fantastiska generaliseringar om olika nationaliteter, och alla karlar röker. Hercule Poirot frågar herrarna vad de röker, och svaret blir pipa, cigarr eller cigaretter, men ingen enda säger att de inte röker. Det alternativet var tydligen inte tänkbart.

Men boken är givetvis läsvärd. Jag har dock svårt att inte tänka på den där gamla filmen med Ingrid Bergman i en av rollerna. Den filmversionen kan jag tänka mig att se igen.

28 kommentarer:

  1. Mordet på Orientexpressen är den enda jag har läst. Och sett. Båda filmversionerna (eller finns det fler?). En av väldigt få böcker (och filmer) som jag minns slutet på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tycks ha filmatiserats fyra gånger.

      Radera
  2. Mordet på Orientexpressen har jag läst, men inte de andra två. Kul att det kom med en motorcykel i trion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills tycks jag vara ensam om det :)

      Radera
  3. har endast läst Mordet på Orientexpressen. jag gillar Guillou men inte i skrift. började på en Hamilton - bok en gång, men det gick inte. men dina böcker är kanske annorlunda? alltså de där om dödssynderna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna handlar inte om dödssynderna. Det är bara den här, den nionde boken, som han i titeln anknyter till de sju dödssynderna.

      Radera
  4. Jag tolkade lite fritt med tolkningen av fordon för att få ihop min trio! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ger lite större bredd på bokexemplen :)

      Radera
  5. Mordet på Orientexpressen passar ju perfekt här! :)

    SvaraRadera
  6. Och varierande färdmedel. Roligt att du har motorcykel med i trion.

    SvaraRadera
  7. Cristies bok har jag läst och Guillos kommer att läsas någon gång när jag kommit så långt i serien. Skall snart läsa tredje boken i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett enormt projekt att skildra 1900-talet i tio band.

      Radera
  8. Guillou har jag inte läst men de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agatha Christie skrev ju så oerhört många böcker, så det finns en uppsjö av dem som jag inte har läst.

      Radera
  9. Du klarade dig utan att fuska med båt som jag gjorde ... och nu har jag lärt mig att tåg är spårfordon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båtar, flygplan och rymdraketer är väl farkoster istället för fordon tror jag.

      Radera
  10. En nyare filmversion av "Mordet på Orientexpressen" gick på TV häromdagen, jag hoppade in i början av filmen och blev sittandes och såg hela, riktigt bra. Men jag har inte sett originalet där Ingrid Bergman medverkade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du får se filmen från 1974 nån gång. Ingrid Bergman fick en Oscar för bästa kvinnliga biroll.

      Radera
  11. Har bara läst Mordet på Orientexpressen. Toscana tur och retur vill jag läsa.

    SvaraRadera
  12. Mordet på Orientexpressen är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  13. Mordet på Orientexpressen har jag läst, fast inte helt säker på att jag sett den gamla filmen.

    SvaraRadera