måndag 9 oktober 2023

Boktriss R

 Mia med Mias bokhörna har något som hon kallar Boktriss. Det är tre frågor som ska besvaras med utgångspunkt från veckans bokstav. Veckans bokstav är R.

Författare: Nämn en författare på bokstaven, det får vara för eller efternamn. 

Nobelpristagaren Rudyard Kipling. Han är mest känd för sina skildringar av det brittiska kolonialväldet, men jag tänker mest på Djungelboken.

Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav.

Rapsbaggarna av Karin Brunk Holmqvist är en rolig bok om två bröder som bor tillsammans. Det händer en hel del konstigt kring dem, men de är helt omedvetna att de själva är orsak till det.

Bokomslag: Ett bokomslag som börjar på bokstaven för veckan.

På omslaget till Döden ett bekymmer av Torgny Lindgren och Eric Åkerlund finns det rödvin i glaset.

6 kommentarer:

  1. engelsmän har så knasiga förnamn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knasiga efternamn också. När vi lyssnade på ljudband i skolan på engelsklektionerna hette den som skulle lära oss uttalet Dennis Gotobed (Jo, det är sant!)

      Radera
  2. Har nog aldrig läst Djungelboken fast det känns så ... men Disney, ja ja ...
    Rapsbaggarna har jag faktiskt läst men är inte jätteförtjust i hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Disneys Djungelboken är något helt annat än Kiplings.

      Radera
  3. Djungelboken i original har jag fortfarande inte läst. Men bra att bli påmind om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev mycket överraskad när jag läste den.

      Radera