tisdag 24 oktober 2023

Tisdagstrion: Franska favoriter

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat franska favoriter

Här skulle jag nu nämna mina franska favoriter, men jag går faktiskt bet. Jag har nästan inte läst några franska böcker, vilket jag inser är en klar brist i min bildning. Jag får kolla vad andra som är med i tisdagstrion lyfter fram för fransoser och fransyskor. Säkert hittar jag några bra tips där.
  


16 kommentarer:

  1. Hoppas du hittar några bra tips på bloggarna! :)

    SvaraRadera
  2. finns många bra franska, har jag upptäckt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde botanisera bland de franska författarna.

      Radera
  3. jag lyckades glömma bort Proust som jag snart ägnat ett helt år år. har del sju kvar. annars är fransk litteratur i allmänhet inte min favoritgenre. men jag har ändå läst en hel del

    SvaraRadera
    Svar
    1. Proust har jag definitivt inte läst något av.

      Radera
  4. Ja, hoppas att du får några bra tips idag.

    SvaraRadera
  5. Det finns tveklöst rätt många läsvärda!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, konstigt vore det annars. Men tyvärr läser jag mest böcker av svenska författare och av författare från det engelska språkområdet.

      Radera
  6. Jag tänkte min sida skulle vara blank med men så hittade jag några jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du orkade tydligen rådbråka din hjärna mer än vad jag orkade göra med min ;)

      Radera
  7. Jag trodde också jag skulle gå bet, eftersom fransk litteratur och jag inte klickar så ofta. Men sen blev det tre ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha läst vad ni andra har föreslagit så fanns det någon enstaka som jag läst. Hade jag kommit ihåg dem när jag skrev mitt inlägg så KANSKE jag hade kunnat få ihop en trio. Jag kom också på någon bok som till en liten del utspelar sig i Paris. Men men...

      Radera
  8. Jag trodde jag skulle få svårt att få ihop en trio också. Franskt och favorit är två ord som inte direkt hör ihop för mig.

    SvaraRadera