tisdag 10 oktober 2023

Tisdagstrion: Rosa

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat rosaHär är min rosa trio:  

Den första boken får bli Boktjuven av Markus Zusak. Men hur tänkte han nu, undrar ni. Vad är kopplingen till rosa?
Boken handlar om nioåriga Liesel Meminger, som bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död. Liesel är en boktjuv - hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Och Liesels barska fostermamma heter Rosa Hubermann.

Den finländska författarinnan Anni Ylävaara fick 2011 motta Finlandiapriset för sin roman Kupé nr. 6.
Boken handlar om en ung arkitektstuderande, som tar Transsibiriska järnvägen till Ulan Bator för att studera grottmålningar. Hon delar kupé med en vodkapimplande buse, som är på väg till ett bygge. I den trånga kupén möter öst väst och under den flera veckor långa resan berättar den manschauvinistiske mördaren hårresande historier om sitt liv och om sitt land, Sovjetunionen.
Och Anni Ylävaaras pseudonym är Rosa Liksom.


Så får det väl bli en bok som har med färgen rosa att göra. Här väljer jag Tackar som frågar - Historien om några människor av Jennie Dielemans.
I en förort utanför Stockholm försöker fem familjer - en del uppfuckade, andra inte - att få livet att gå ihop. Petri Koskela hittar dyrbara instrument ute i skogen och det ser djävligt ljust ut. I alla fall ett tag. Hans mamma Leena, en kedjerökande nykterist som är övertygad om sin egen förträfflighet, ska få se. Cornelis Schilders i huset bredvid samlar sina barn för att fira en storslagen julafton. Men så ställer han den där förbannade frågan. Grekiska föreningen har skaffat en gigantisk teve och för första gången sen zigenar-Ronny jagade honom längs allén för arton år sen börjar Jannis Staflakis känna att han lever. Och så Khosro Azadoust. Han, en iransk prylbög, får in cash på att ta hand om en sosse som har varit förlamad sen åttio-talet. Men vad är det som får Khosro att iförd en rosa kanindräkt storma in på OnOff och hota personalen? Och glöm inte Sussie Bengtssons brutala utbrott på medborgarkontoret, där hon rusar in med sitt team och med släggan mot ditt pannben frågar: - Do we look like morons to you?"

21 kommentarer:

  1. Boktjuven har jag läst och jag har en annan bok av Rosa Liksom hemlånad från biblioteket.
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jag gissar att du har läst Boktjuven.

      Radera
    2. satt under ett föredrag bredvid Rosa Liksom och pratade finska med henne! 🙂

      Radera
  3. Den där Tackar som frågar låter väldigt skruvad..

    SvaraRadera
  4. vi tog samma Rosa Liksom. har läst Boktjuven också

    SvaraRadera
  5. Kupé nr sex har jag läst. Bra bok, tycker jag. Boktjuven har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte läst Kupé nr. 6 själv, men jag vill gärna göra det.

      Radera
  6. Gillar Boktjuven och Kupe nr 6. Tackar som frågar blir jag nyfiken på /bokologen.se

    SvaraRadera
  7. Spännande trio. Tänk att jag fortfarande inte läst Boktjuven. Står i hyllan, har stått där i åratal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den måste du ta fram å det snaraste! En bok som verkligen kan ta tag i en.

      Radera
  8. Boktjuven är fantastiskt bra och den enda jag har läst i din trio.

    SvaraRadera
  9. Boktjuven gillar jag! Rosa Liksom ska jag definitivt försöka läsa snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fastän jag valde en av hennes böcker till trion så har jag faktiskt inte läst något av henne. Jag inser att jag måste göra något åt den saken.

      Radera