söndag 8 oktober 2023

En smakebit på søndag - Parasiten

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är Astrid Terese med bloggen Betraktninger. Boken jag ska börja läsa heter Parasiten och är skriven av Sofie Saranbrant.   

Smakbiten är hämtad från sidan 13:

"Jag är redan på väg", säger han för sig själv och lossar ett snäpp på skärpet.

Sommarens ölkonsumtion har gjort sitt till, men vad ska man annars svalka sig med? Varenda luftkonditionering är slutsåld och de veka fläktarna är som ett skämt. Nyllet drar handen genom sitt rågblonda, kortklippta hår. Han överväger att ta en kaffe i farten när han passerar köket med grå soffor och ärtgröna sittdynor på stolorna, men låter bli. Plastlocken vid kaffemaskinen är några millimeter för stora för muggarna, vilket han fick erfara igår. Den numera brunfläckiga skjortan ligger skrynklig i papperskorgen under skrivbordet. Det är hundra gånger lättare att köpa en ny än att få en tid i tvättstugan på Söder. Han stryker över sin mossgröna pikétröja, som även den känns stram över magen efter den alldeles för korta semestern.

18 kommentarer:

  1. han har tydligen använt den alltför korta semestern väl i alla fall. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Böckerna i den här serien brukar vara bra.

      Radera
  4. Jag slutade läsa hennes böcker för några år sedan, men funderar på att göra ett nytt försök. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. är jag den enda som inte läst Parasiten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag har läst den är du nog det :D

      Radera
  6. Även jag slutade läsa hennes böcker för några år sedan. Kanske gör jag någon gång ett nytt försök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte tilltalas av alla författare och deras böcker.

      Radera
  7. Och jag slutade efter första boken. Den var inte dålig men det var inte min genre. Varje gång jag lyssnar till henne blir jag dock lite sugen på att kanske läsa henne igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var många här som har slutat. Varför?

      Radera
  8. Det är verkligen synd att öl kan ha den trist bieffekten! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Känns lite oekonomiskt att slänga sina skjortor istället för att tvätta dem, men jag har ju inte haft gemensam tvättstuga på säkert tjugo år..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholmare kan ha konstiga idéer ibland ;)

      Radera