torsdag 26 oktober 2023

Helgfrågan v. 43

Helgfråga från Mias bokhörna. Hur har vi det med humörsvängningarna? Helgfrågan lyder:

Berätta om en bok som fick dig att skratta högt eller gråta när du läste den.

Jag minns inte när jag senast skrattade högt när jag läste en bok. Det måste ha varit längesen. Så tråkigt. Är det jag som är en träbock eller läser jag helt enkelt fel böcker?

En sorglig bok minns jag dock. Boktjuven av Markus Zusak. Den utspelar sig under andra världskriget i en liten tysk by. I den boken är det självaste Döden som är berättare. 9-åriga Liesel gör allt för att få tag i böcker att läsa. Bland annat norpar hon åt sig böcker från nazisternas bokbål och hon tar sig in hos borgmästaren och stjäl böcker från hans bibliotek.

När jag kom till slutet av boken hade jag tårar i ögonen. Kunde inte Liesel ha fått slippa en del av all den omänskliga sorg hon drabbades av? Men det här var Nazityskland under brinnande krig. Det var ingen lycklig tid.


Edit. Jag kom just att tänka på Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Den är faktiskt riktigt rolig.

6 kommentarer:

  1. böcker från kriget får en att gråta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ändå tycks mänskligheten aldrig lära sig. Nya krig hela tiden.

      Radera
  2. Har den här boken oläst i hyllan sedan hur lång tid som helst. Och nu minskade lusten att ta tag i den ett snäpp till - trots att jag vet att många tycker att den är kanon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd om jag minskat din lust att läsa den, för den är verkligen bra. Så gripande!

      Radera
  3. Jag klarar inte av att läsa alltför sorgliga saker just nu. Verklighetens sorgligheter är illa nog.

    SvaraRadera
  4. Det var en bok som var så hypad men när jag läste den blev det lite platt fall.

    SvaraRadera