tisdag 3 oktober 2023

Tisdagstrion: Hemligheter

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat hemligheterHär är min hemliga trio: 

Fem räddar en hemlighet av Enid Blyton. Jag älskade Fem-böckerna när jag var barn. Och inte bara Fem-böckerna. Jag älskade även Mysterieböckerna och Äventyrsböckerna av samma författare.

Konklaven av Robert Harris. Påven är död och kardinalerna samlas i Sixtinska kapellet för att utse hans efterträdare. Dörrarna öppnas inte förrän en ny påve har valts. Ingen ska få veta hur de enskilda kardinalerna har röstat. Röstsedlarna bränns efter varje omröstning. Det är hemligt värre.

De Aderton av Anton Berg är första delen av en trilogi. Ända sedan 1700-talet är arton män mäktigare än någon annan. I hemlighet styr de Sverige.

20 kommentarer:

  1. Fem räddar en hemlighet läste jag förstås som barn. Jag älskade Femböcker.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Den låter lite fånig med konspirationsteorier, men trilogin är faktiskt riktigt bra.

      Radera
  3. Fem-böckerna var stora favoriter hos mig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tänker mig fortfarande hennes efternamn som att det uttalas på svenska!

      Radera
  4. Jag har läst många Fem-böcker och några Äventyrsböcker. Konklaven och De aderton har jag också läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du läst böckerna i min trio!

      Radera
  5. jag var väldigt förtjust i äventyrsböcker när jag var liten. men de var mer av typen Sten Bergmans På hundsläde genom Kamtchatka. nu kan jag inte kommentera hos dig utan att gå omvägar. förstår inte vad som hänt

    SvaraRadera
  6. Jag älskade också fem-böckerna! Dina andra två var nya för mig/Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte Konklaven var riktigt intressant.

      Radera
  7. Tack för tipsen! Någon Fem-bok har jag nog läst, eller rätt många egentligen, men jag vet inte längre vilka jag läst och vilka jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis hur många femböcker jag har läst, nämligen alla :)

      Radera
  8. Konklaven har jag läst, och gillat. Fem-böcker har jag ju läst, men vilka har jag ingen aning om.

    SvaraRadera
  9. Jag älskade också Fem-böckerna som barn. För några år sedan var det en del Fem-böcker på bokrean så jag hade en sommar av nostalgi det året.

    SvaraRadera