måndag 23 oktober 2023

Boktriss T

Mia med Mias bokhörna har något som hon kallar Boktriss. Det är tre frågor som ska besvaras med utgångspunkt från veckans bokstav. Veckans bokstav är T.

Författare: Nämn en författare på bokstaven, det får vara för eller efternamn.  

Olga Tokarczuk från Polen erhöll nobelpriset i litteratur 2019 (för 2018). Bland hennes romaner kan nämnas Styr din plog över de dödas ben.


Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav.

Jan Guillous Tjuvarnas marknad. Det är en riktigt underhållande bok om den nya överklassen. Människor som sitter i ledningen för stora företag och som har makten att tilldela varandra bonusar och förmånliga pensionsprogram värda hundratals miljoner kronor.

Bokomslag: Ett bokomslag som börjar på bokstaven för veckan.

I vart fall på den här utgåvan av Agatha Christies Mordet på Orientexpressen kan man se ett tåg.

12 kommentarer:

  1. snyggt! Olga och tåg passar ju utmärkt

    SvaraRadera
  2. Läste plog-boken och ilsknade till över det usla slutet. Läser inte Olga T igen. Guillou står här i hyllan, Orientexpressen också ... tveksamt om jag läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om den gamla filmatiseringen av Mordet på Orientexpressen med Ingrid Bergman i en av rollerna.

      Radera
  3. Vad svårt att komma på ett bokomslag på en särskild bokstav, snyggt gjort!

    SvaraRadera
  4. gillade Tokarczuk. Christie har jag både läst och sett. Guillou har jag inte läst. T var en lätt bokstav, tyckte jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, betydligt lättare än Q. Jag bävar inför X! Och Z.

      Radera
  5. Fast det var ett annat omslag, vet inte hur många det finns på den boken.

    SvaraRadera
  6. Boken av Olga Tokarczuk är jag lite nyfiken på. Stiligt omslag på Christie-boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fint. Fast man ska inte ha röda bokstäver på blå botten och vice versa. De är komplementfärger, vilket gör att ögat får svårt med läsningen.

      Radera