tisdag 31 oktober 2023

Tisdagstrion: Monopol

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat Monopol (Stockholmsadresser från spelplanen, hotell, fängelse, tärningar, spelpjäser som t ex strykjärn och sko, pengar osv.) (I handling, titel eller på omslag.). Här är min trio:

Snabba cash av Jens Lapidus. En riktigt bra bok när det gäller intrigen. Historien höll ihop hela vägen, så det är väl inte så konstigt att den blev en bestseller när den kom ut. Men språket i boken kan göra mig galen. Att dialogerna är lite märkliga säger jag inget om, eftersom det väl är någon form av Rinkebysvenska. Men texten däremellan! Skriver verkligen Lapidus så illa, eller gör han sig till.

Exempel på meningar i boken som får det att krypa i mig:
  • Mrado och Latko letat upp lodisen.
  • Motståndaren avsvimmad före han landat på golvet.
  • Jorge hade sett vare sig Radovan eller Nenad.

Jag undrar om Jens Lapidus säger "svenskalärare" också...

Orange is the new black av Piper Kerman är en självbiografisk bok om kvinnan vars förflutna som smugglare av knarkpengar hinner ikapp henne och hon döms till femton månaders fängelse.
Boken handlar om livet innanför fängelsemurarna. Ett hårt liv, men där finns även utrymme för mänsklighet. (Men jag har inte läst den.)

Hotell Angleterre av Marie Bennett är en riktigt intressant bok om beredskapsåren, sedd genom de äkta makarna Georgs och Kerstins ögon. Författaren gör inte anspråk på att ge en alltigenom sann bild av hur allting var i Sverige vid den här tiden. Visst fanns det interneringsläger i Sverige under kriget, men som Marie Bennett själv säger i bokens slutord, så satt ingen internerad så länge som Georg i boken får göra. Och Hotell Angleterre i Malmö har aldrig existerat och har inget att göra med Hotel d'Angleterre i Köpenhamn. Men detta är inte det viktiga. Boken handlar om två personer som skiljs åt under krigen, och som när de möts igen har svårt att hitta tillbaka till varandra igen.

Få kan förstå det trauma Georg har upplevt; bara de som själva varit med kan ha någon insikt. Och Kerstin, som blir upp över öronen förälskad i en kvinna och de inleder ett förhållande. Detta i en tid då homosexualitet var straffbart. Det var inte förrän 1944, som riksdagen beslutade att homosexualitet bland vuxna inte skulle vara kriminellt, utan istället ses som en sjukdom.

20 kommentarer:

  1. Snabba Cash har jag läst men inte de andra två. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snabba cash är bra, men språket...

      Radera
    2. Snabba Cash läses på universitet som exempel på modern litteratur

      Radera
  2. Snabba cash har jag setty som film, men inte läst. de andra båda böckerna har jag inte läst

    SvaraRadera
  3. Snabba cash har jag läst och Orange is the new black har jag sett en säsong av som TV-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orange is the new black borde jag nog läsa.

      Radera
  4. Snabba cash var smart att ta med. Jag kände att jag var tvungen att stå över i dag, hade inga ideer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det bara blankt i skallen när man ska svara på nån utmaning.

      Radera
  5. Har aldrig läst Lapidus (tack & lov, frestas jag säga nu). Han säger förmodligen värre saker än du föreslog: bo själv, före du kommer, för att inte tala om svengelskan.
    Bäst att sluta innan jag kommer igång.
    Margaretha
    den griniga

    SvaraRadera
  6. Hotell Angleterre tror jag finns i bokhyllan någonstans

    SvaraRadera
  7. Känner förstås till Snabba Cash, men har ännu inte läst. Hotell Angleterre verkar intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Hotell Angleterre var inte dum alls.

      Radera
  8. Snabba cash har jag läst - spännande bok. Hotel Angleterre tror jag att jag skulle gilla! Tack för tips

    SvaraRadera
  9. Hälsar Maria Bokologen

    SvaraRadera