måndag 13 november 2023

Boktriss W

Mia med Mias bokhörna har något som hon kallar Boktriss. Det är tre frågor som ska besvaras med utgångspunkt från veckans bokstav. Veckans bokstav är W.

Författare: Nämn en författare på bokstaven, det får vara för eller efternamn. 

Få se nu. Vad heter den där värmlänningen? Nej, jag kommer inte på hans namn ;) Det får bli Cajsa Warg istället. Hon som gav ut Hjelpreda i Hushållningen För Unga Fruentimber. Boken kallas ofta Cajsa Wargs kokbok.

Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav.

Walden av Henry David Thoreau. Författaren skriver om sina egna upplevelser när han bor i en stuga utanför "civilisationen" under ett par år.

Bokomslag: Ett bokomslag som börjar på bokstaven för veckan.

På omslaget till Rikitikitavi ser man en bild av författaren själv - Richard Wolff.

8 kommentarer:

  1. kul med Cajsa Warg, har nån kopia av hennes bok, jag som läst Walden men kom inte på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. fast Thoreaua mamma kom med matgryta till honom varje dag!

      Radera
    2. Jag har hört talas om att Thoreau nog inte var så utlämnad till vildmarken som han ville ge sken av.

      Radera
  2. Walden var jag väldigt förtjust i. Cajsa Warg skänkte jag inte en tanke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde W skulle bli jättesvårt, men det gick lättare än jag trodde. Men vänta bara till nästa vecka, för då lär det vara dags för X!

      Radera
  3. Cajsa Wargs bok har jag faktiskt bläddrat i, den var smårolig. Och Walden såklart, hade den i åtanke ett tag, men så blev det en annan.

    SvaraRadera