tisdag 7 november 2023

Tisdagstrion: Mansnamn i boktiteln

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat mansnamn i boktiteln. Här är min trio:

Emil i Lönneberga måste få vara med här. Denne odygdspåse som ständigt hittar på nya hyss vilket får hans koleriske far att nästan explodera. Tur då att han kan låsa in sig i vedboden och tälja trägubbar tills faderns ilska har lagt sig.

Den unge Werthers lidanden av Johann Wolfgang von Goethe utgör ett exempel på den då rådande epoken Sturm und Drang, som i Tyskland avlöste upplysningen. Den visade vägen mot romantiken.

Boken är vad som brukar kallas en brevroman. Den består till största delen av brev, som Werther skickar till sin vän Walter. Walters svarsbrev får vi inte läsa, utan vi får tänka oss hans svar genom Werthers fortsatta brevskrivande. Genom breven får vi läsa om Werthers glödande kärlek till Lotte; en omöjlig kärlek, för hon är redan bortlovad till en annan. I tidens anda är texten oerhört svulstig. Det är romantik och det är tragedi med stor högstämdhet. På det sättet kan det kännas som märklig läsning för oss nutidsmänniskor, men den är ett intressant dokument från en betydande litterär epok.

Kärlekshistorien är som sagt olycklig, och Werther blir alltmer bedrövad. Han inser att han aldrig kommer att få Lotte, som för övrigt gift sig med Albert, men vi kan ändå ana att Werthers kärlek är besvarad, men Lotte kommer aldrig att lämna sin man. Till slut återstår endast för den lidande Werther att ta sitt liv.

Barabbas av nobelpristagaren och akademiledamoten Pär Lagerkvist handlar om Barabbasm som är den som frigavs istället för Jesus, när Pontius Pilatus frågade folket vem de ville se frigiven.

Barabbas blir således fri, men blev han någonsin fri på riktigt? Pär Lagerkvist skildrar en man vars återstående liv kom att präglas av vissheten att han hade sluppit korsfästas så att Guds Son fick lida och dö på korset istället. Vad gör den vissheten med en människa?

Detta är en mycket fin och läsvärd roman. Har du inte läst den förut så gör det!

För övrigt konstaterar jag att boken endast är på 206 sidor. Detta hände sig vid en tid då författare kunde skriva fantastiska romaner och ändå begränsa sig. Kanske är det därför sådana romaner fortfarande håller. Pär Lagerkvists romaner kommer att läsas långt efter att alla har glömt Dan Brown.

20 kommentarer:

  1. du får inte spoila Den unge Werthers lidanden så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en klassiker där detta med självmordet påverkade andra unga män att ta sina liv. Det är knappast att spoila. Om jag talar om något av evangelierna och nämner att Jesus blir korsfäst så är det knappast att spoila. Det finns något som heter allmänbildning.

      Radera
  2. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Werther kan knappast spoilas. inte så många som heter Barabbas nuförtiden. jag var så säker på att du skulle välja något av Selma Lagerlöf så det gjorde inte jag. Emil tänkte jag aldrig på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får jag överraska genom att inte välja någon välja någon värmländska författare :)

      Radera
  4. Gillar alla dina tre! Besökte faktiskt Katthult (från teveserien) i somras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där var vi med barnen när de var små.

      Radera
  5. Bra litteratur på många sätt. Har läst alla tre. Emil tycker jag särskilt om. Han kommer ju från Småland också, min barndoms landskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag att han ligger dig extra varmt om hjärtat.

      Radera
  6. Emil är den enda jag läst i din trio men den har jag läst flera gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vilken bra film/TV-serie det blev!

      Radera
  7. Emil, Werther och Barabbas - fin trio 🤩 / Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den trion går inte av för hackor :)

      Radera
  8. Emil har jag läst och de andra två känner jag till.

    SvaraRadera
  9. Barabbas har jag ju läst. Det var väldigt längesedan, men jag minns den som mycket bra.

    SvaraRadera