tisdag 14 november 2023

Tisdagstrion: Hattar, mössor & andra huvudbonader

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat hattar, mössor & andra huvudbonader (i handling, titel eller på omslag). Här är min trio:

Hattstugan av Elsa Beskow sitter väl som en smäck här. En rimsaga som jag läste för barnen när de var små.
Dramatisk var den också. Barnen råkade bränna ner hattstugan.

Det här gåvan av Doktor Glas av Hjalmar Söderberg har ett jättefint omslag. Hatten är fantastisk.

En julsaga av Charles Dickens kan väl få ha missat. Men vad är det Ebenezer Scrooge har på huvudet? Är det en nattmössa?

18 kommentarer:

  1. Bra passande trio, bekant med dessa bokliga alster.

    SvaraRadera
  2. En julsaga missad jag! Attans! Fin trio!

    SvaraRadera
  3. Det är nog en nattmössa och den behöver han nog. Det är antagligen inte så varmt hemma hos honom, så snål som han är.

    SvaraRadera
  4. Hattstugan kom jag inte ihåg, men det är nog för att jag aldrig tyckt om den. nattmössan var ju bra

    SvaraRadera
  5. En julsaga är fin! Just den upplagan på bilden är vackert illustrerad / bokologen

    SvaraRadera
  6. En julsaga ja just det, den ska väl läsas nu i jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den borde väl det. Om man inte läser Lille Viggs julafton.

      Radera
  7. Åh, Hattstugan! Den älskade jag när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget minne av den från min barndom, men jag läste den ofta för mina barn. I varje liten vers saknas det sista rimordet. Det får man räkna ut själv.

      Radera
  8. Jag kan ha läst Hatt-stugan, men jag minns inte. Detsamma gäller Doktor Glas, har ingen aning om jag har läst hela eller bara utdrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doktor Glas rekommenderar jag om du inte minns den.

      Radera
  9. Två hattar och en nattmössa - kul lösning! Är faktiskt inte säker på att jag ens har läst Hattstugan även om den förstås är väldigt bekant.

    SvaraRadera