fredag 3 november 2023

Fem en fredag v. 44: Läskigt

Fem en fredag kommer från bloggen elisamatilda. Varje vecka ställer Elisa fem frågor. Den här gången kallar hon temat läskigt.

1. Hur lättskrämd är du?
Jag kan nog vara ganska lättskrämd. Är jag ute när det är mörkt och det prasslar någonstans hoppar jag till och pulsen drar iväg.

2. Vad tycker du är läskigt?

Höga höjder är läskigt. Jag vill inte åka berg- och dalbana. Men pariserhjul går faktiskt bra.

3. Har du fått besök av barn för bus eller godis i veckan?

Nej, inte ett enda.


4. Vad klädde du senast ut dig till?
Det minns jag inte. Men om ett par veckor ska jag vara med på Värmlands Bokfestival, och då har jag tänkt mig att klä ut mig till mordoffret i min nya bok. Fast inga läskigheter. Jag ska bara vara uppklädd till grosshandlaren och berätta om boken och att de ska köpa den och försöka räkna ut vem som mördade mig.

5. Har du någonsin upplevt något övernaturligt?

Inget jättespännande, men jag hör steg i villan vi bor i. Ibland på övervåningen, fastän ingen är där. Jag sa inget först, för jag tyckte jag var fånig. Men när jag berättade det för de andra i familjen, så visade det sig att de också hade hört det.

21 kommentarer:

  1. har upptäckt att prassel ofta är djur eller fåglar, men gillar inte om någon tyst närmar mig när jag är djupt koncentrerad i min bok 📚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får inte smyga på någon som läser!

      Radera
  2. Jag hoppar också till om det prasslar, senast i veckan faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju oftast det okända, inte det kända, som skrämmer.

      Radera
  3. Spännande med Mordet på Ekenäs! Vi har ett Ekenäs Slott i närheten, men jag antar att det inte är där mordet utspelar sig. Ska ta och beställa nån av dina böcker 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, mitt Ekenäs är en påhittad herrgård.
      (Du beställer lättast böckerna direkt från mig. Jag lovar att det får ett bra pris.)

      Radera
  4. bergochdalbana klarar jag inte heller, men däremot pariserhjulet. prassel i buskarna om jag är ute och går ensam i mörkret skrämmer mig så klart. vårt gamla hus har ljud för sig som jag bestämt mig för att ignorera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårt hus är från 1976, så det borde inte ha samma sorts ljud som gamla hus. Jag misstänker lite grand att det är han som ägde huset före oss. Det var en knepig en.

      Radera
  5. Jag skulle bli jätteskraj om jag hörde steg fastän ingen var där 😱
    Men kanske man kan vänja sig vid sånt, och att det är "snälla spöken"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite läbbigt är det, men vad det än är så har "det" inte ställt till med något.

      Radera
  6. Den som smyger omkring är ofta någon som inte kommit till ro var det ett medie som sa. Må dä´!

    SvaraRadera
  7. Precis som du klarar jag inte en berg- och dalbana, inte ett Pariserhjul heller kan jag säga. Har annars inga problem med höjder.
    Skoj med din fjärde bok. Du får gärna reservera ett exemplar till mig. Om boken är lika bra som dina tre tidigare böcker så...:-)
    Jag skulle nog bli ganska skraj om jag hörde spöken en våning upp. Tack och lov att jag bor i lägenhet i ett flerfamiljshus;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag är nöjd med den här boken, så jag ska allt reservera ett ex åt dig ;)

      Radera
  8. Vad spännande att bo i ett haunted house! Och minst lika spännande att du har en ny boklansering! Jag har inte läst dina böcker, av den enkla anledningen att jag inte läser den genren. Jag önskar dig stort lycka till!

    SvaraRadera
  9. Ju äldre man blir desto svårare har man för höjder... För 30 år sen hade jag inga problem med höjder men numera är det riktigt läskigt med det. Grattis för ny bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte märkt att det blivit värre med åren, men det kan väl variera från person till person.

      Radera
  10. Usch ja! Prassel bakom en när man är utomhus! Läskigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grannen har en rottweiler, som låter ganska märkligt när den är ute på altanen. Jag är van, men en del i hemtjänsten är livrädda när de går till och från vårt hus ;)

      Radera
  11. Jag vill berätta för världarna att illuminati är verklig eftersom jag ser fördelen med att vara medlem i illuminati, jag har försökt gå med i illuminati några gånger, jag har blivit lurad med mycket pengar, men jag gav inte upp eftersom jag vet att om jag hittar den riktiga illuminati kommer mitt liv att förändras för alltid så jag slutade inte, tills jag hittar den riktiga illuminatis officiella e-post och telefonnummer, om du vill gå med i den riktiga illuminati, jag vill att du ska veta det jag kan hänvisa dig till den verkliga illuminatis officiella e-post och telefonnummer, bröder/systrar som är intresserade eller som har blivit lurade så många gånger som jag, som fortfarande har intresse att gå med i illuminati eftersom du trodde att om du går med kommer ditt liv att bli förändrats, ni behöver inte oroa er för någonting eftersom jag är här för att visa er alla rätt sätt att gå med i den verkliga illuminati, jag vill att ni alla ska veta att när jag blev helt initierad till illuminati, fick jag så många fördelar som en ny medlem, jag kan berätta några av fördelarna jag fick ge en omedelbar 1 000 000,00 $ för att börja ett nytt liv, valfritt hus, valfri bil, bröder/systrar som är intresserade av att gå med i illuminati, detta är den riktiga illuminati-tjänstemannen ( e-post: gramasterbarry@gmail.comm ) och illuminatis telefoncenter eller WhatsApp-nummer är ( +2348053610069 ) eller klicka på länken (https://wa.me/message/C7XFH2TPTH5PJ1

    SvaraRadera