tisdag 21 november 2023

Tisdagstrion: Förbjudna böcker

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat förbjudna böcker. Här är min trio:
Ingen kan väl ha missat den uppståndelse som Satansverserna av Salman Rushdie ledde till. Av vissa ansågs den vara en hädelse mot islam och den ondskefulle iranske ayatollan Khomeini utfärdade en fatwa att Rushdie skulle dödas.
The Handmaid's Tale av Margaret Atwood har också vållat uppståndelse. Boken utspelar sig i ett framtida Amerika, där demokratin avskaffats och ersatts av kristen teokrati. Sedan boken publicerades har den förbjudits vid många skolor och bibliotek i USA och dess innehåll har bland annat beskrivits som antikristet. Boken anses också innehålla olämpliga sexscener och skildringar av hbtq-personer.
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. Boken var förbjuden i Sydafrika 1950-70. Den har förbjudits i olika skolor i USA med motiveringen att språket upplevs vulgärt.

16 kommentarer:

  1. The Handmaid's Tale och Fahrenheit 451 har jag läst. Jag borde ha läst Satansverserna men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inte heller läst Satansverserna.

      Radera
  2. Att bestämma att en författare ska dödas är den yttersta konsekvensen av en utveckling där man förbjuder böcker. Rysansvärt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Och de som hatar Rushdie för att han skrev Satansverserna är samma personer som blir helt vansinniga om någon bränner Koranen.

      Radera
  3. läst två av dessa, Satansverserna väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  4. har läst alla tre. Satansverserna ganska nyligen. var inte särskilt road. att förbjuda den ger den ju både tyngd och betydelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det absolut. Förr i världen hade Katolska kyrkan en lista över förbjudna böcker. Den fungerade ju som lästips för den som ville ha något spännande att läsa.

      Radera
  5. Tack för påminnelsen om Fahrenheit 451 - har inte läst den ännu. Dina andra två tips gillar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fahrenheit 451 är en intressant dystopi. Brandmän vars uppgift är att starta bränder. (PS. Jag undrar vem du är...)

      Radera
  6. Fahrenheit 451 har jag inte läst men vill absolut göra det.

    SvaraRadera
  7. Fahrenheit 451 har stått på min vill-läsa-lista i evigheter. Någon gång kommer jag säkert till skott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur det är. Den där vill-läsa-listan är ju så lång.

      Radera
  8. Tre riktiga klassiker! Gillar alla tre, särskilt Atwoods bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag inte läst Atwood heller. Hennes böcker har jag lovordats på bloggarna, så jag borde verkligen göra något åt det nästa år.

      Radera