måndag 20 november 2023

Boktriss X

Mia med Mias bokhörna har något som hon kallar Boktriss. Det är tre frågor som ska besvaras med utgångspunkt från veckans bokstav. Veckans bokstav är X.

Författare: Nämn en författare på bokstaven, det får vara för eller efternamn. 

Efter en del googlande får det bli Halima Xudoyberdiyeva, en usbekisk feministisk poet. Hon var född 1947 och avled 2018.

Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav.

Här behövde jag inte tveka. Givetvis väljer jag X av Pascal Engman. Detta är den femte, fristående delen i Pascal Engmans serie om polisinspektör Vanessa Frank. En tegelsten, men fylld av spänning mellan pärmarna.

Det är många historier i romanen, men givetvis vävs de samman. Hur hänger mordet på en känd fotbollsfru ihop med mordet på en ung man som fick fotbollskarriären förstörd efter att ha fått knäet krossat, matchfixning och andra till synes spretande händelser? Någon eller något är den okända variabeln X, som får allt att passa ihop.

Kapitlen är korta och som läsare kastas man mellan de olika scenerna vilket ger ett högt tempo och jag vill bara läsa ytterligare ett, nej två, nej tre kapitel.

Pascal Engman är en lysande spänningsromanförfattare. Den här romanen rekommenderar jag verkligen, men även om delarna i serien är fristående så är det inte fel att läsa böckerna i ordning, för då får man en bättre förståelse för vad som format personer som Vanessa Frank och Nicolas Paredes.

Bokomslag: Ett bokomslag som börjar på bokstaven för veckan.

Barbro Lindgren skapade ett antal förfärliga barnböcker om Max. Nedan ser vi omslaget till Max blöja. Språket i böckerna är på tvååringsnivå. Jag läste böcker för mina barn med enkla, men fullständiga meningar. Jag ville ju att de skulle lära sig tala ordentligt. Inte stanna kvar på tvååringars nivå. Men bokstaven X finns i alla fall på omslagen till Max-böckerna.


Edit: Mia har helt ändrat system den här veckan och kör X, Y och Z samtidigt. Jag trodde att det bara skulle gälla X idag.

9 kommentarer:

  1. Max-böckerna är fantastiska! Inte läst Pascals bok är, bara om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. min Xiaolu Guo som skrivit Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok har jag i bokhyllan

      Radera
  2. Engmans bok är inköpt, jag tänkte lägga den under granen till Maken. Den där uzbekiskan - hennes efternamn får mig att avstå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag orkar inte ens fundera på hur det ska uttalas :))

      Radera
  3. Pascal Engman får jag nog läsa snart. den uzbekiska feministiska poeten lägger jag till på min långa lista

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pascal Engman skriver spännande romaner från Stockholms undre värld.

      Radera
  4. Kände inte till författaren med det långa efternamnet. Är Max-böckerna i stil med barnböcker à la 70-talets proggiga socialrealism, eller?

    SvaraRadera