måndag 8 juni 2020

Authors & Characters: Simon

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Simon.


Claude Simon föddes 1913 på Madagaskar av alla ställen och dog i Paris 2005. Han var en fransk författare, som erhöll Nobelpriset i litteratur 1985.
Under andra världskriget tillhörde han den franska motståndsrörelsen.
Han debuterade 1946, men det stora genombrottet kom 1960 med romanen Vägen till Flandern, där han skildrar sina upplevelser från kriget.
Motiveringen till nobelpriset var att han: "förenar poetens och målarens skapande med ett fördjupat tidsmedvetande i skildringen av mänskliga villkor".


Marianne Fredrikssons roman Simon och ekarna var det längesen jag läste. Jag tycker verkligen om hennes böcker.
Den handlar om den unge pojken Simon Larsson, som växer upp i ett arbetarhem i Göteborg. Han är av halvjudisk härkomst, men har blivit adopterad.
I skolan träffar han Isak Lentov, som är jude. Isak är son till en välbeställd bokhandlare. När Isaks mor tas in på mentalsjukhus tillbringar Isak alltmer tid hos familjen Larsson.

10 kommentarer:

  1. Å så jag älskade Marianne Fredrikssons böcker, undrar om de håller än? Just Simon och ekarna var fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marianne Fredriksson är en av mina favoriter också. Jag borde läsa om både Simon och ekarna och Syndafloden. Trilogin Paradisbarn har jag redan läst om en gång.

      Radera
  2. Simon och ekarna den boken fick jag av en kollega.

    SvaraRadera
  3. jag har nog något av Claude Simon i min bokhylla, oläst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du säkert. Du verkar ha allt i dina bokhyllor ;)

      Radera
  4. Simon och ekarna hade jag ju också med, och blev sugen på att läsa om. Din andra bok kände jag inte till.

    SvaraRadera
  5. Claude Simon måste jag ta mig an i sommar.

    SvaraRadera