måndag 1 juni 2020

Authors & Characters: Robert

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Robert.

Robert Harris är en brittisk författare, född 1957. Jag har läst två av hans böcker och har verkligen tyckt om dem.

Konklaven var den första av honom som jag läste. Påven är död och kardinaler från hela världen samlas i Rom för att i det Sixtinska kapellet rösta om vem som ska bli ny Påve. En mycket intressant och spännande bok med en överraskande twist på slutet.

Den andra som jag läste var Den andra sömnen. En mycket skickligt skriven dystopi, som utspelar sig 800 år framåt i tiden. Den gamla kulturen gick under på 2020-talet och nu lever människor som på medeltiden, förtryckta av både stat och kyrka.

Harvardprofessorn Robert Langdon dyker första gången upp i Dan Browns bok Änglar och demoner. Även här står ett påveval för dörren. En bok där handlingen sker i en rasande fart, vilket blivit något av Browns kännetecken.

Han är även huvudperson i böckerna Da Vinci-koden, Den förlorade symbolen, Inferno och Begynnelse.

16 kommentarer:

  1. Att du inte skrev om dig själv! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det är det ju flera andra som har gjort :D

      Radera
  2. jag tänkte inte om Robert Harris... gillar honom

    SvaraRadera
  3. Dan Browns karaktär borde jag tänkt på, tyckte om filmen ganska mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bli lite andfådd av böckerna, för ofta är det händelser under ett och samma dygn som redovisas i tegelstensformat. Det går undan i berättelsen, och trots det kan den bli så omfångsrik.

      Radera
  4. tänk, att jag som inte är någon Dan Brown - fantast kom ihåg Robert Langdon!
    har fortfarande inte läst Robert Hasrris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova Konklaven. En riktigt bra och spännande bok om ett påveval.

      Radera
  5. Idag kunde du ha skrivit om dig själv, om jag förstår saken rätt! :-) Robert Harris har jag inte läst.

    SvaraRadera
  6. Browns Robert är en bra karaktär. Och jag var rätt nöjd med valet av namn 😆

    SvaraRadera
  7. Den andra sömnen blir jag sugen på, tack för tipset 😊

    SvaraRadera
  8. Ja, Robert Langdon förstod jag nästan skulle dyka upp här. :)
    Den enda jag inte läst av de du nämner, vad gäller Dan Browns böcker, är Inferno.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar Dan Browns böcker, och då måste ju Robert Langdon vara med.

      Radera