torsdag 11 juni 2020

Helgfrågan v. 24

Helgfråga från Mias bokhörna. Mia tycker att det är lite för mycket fokus på sjukdom och död och efterfrågar därför mer positiva saker. Helgfrågan lyder:

Har du något positivt att dela med dig?

Bonusfråga: Just nu är det jordgubbstid, vad brukar du göra med jordgubbar?

Två saker kan jag nämna. Idag har jag, tillsammans med en av mina döttrar, sorterat i mina bokhyllor, så att böckerna är sorterade efter författare i bokstavsordning. Nu kanske jag kan hitta böcker jag letar efter. Den andra saken är att jag nästan är fri från ryggskottet som har plågat mig. De av er som haft rejält ont i ryggen förstår hur skönt det är när man åter kan resa sig från en stol utan att skrika högt.

Ja, nu har det börjat säljas jordgubbar från Höglunda utanför Coopbutiken. Det ska vi köpa. Till helgen får de bli garnering på en tårta. Annars brukar vi äta jordgubbar med socker och mjölk. Det är riktigt gott!

16 kommentarer:

  1. härlig hjälp du fått ❤️ här blir det naturella jordgubbar hela året, gärna till havregrynsgröt på vintern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havregrynsgröt har jag inte ätit sen jag blev stor nog att försvara mig ;)

      Radera
  2. Skönt att det börjat ge med sig med ryggsmärtorna, jobbigt att ha ont i ryggen. Äter sällan jordgubbar, förätit mig, men finns många goda bärsorter! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig riktigt kunna bestämma mig för om jordgubbssylt eller hjortronsylt är godast till våfflorna.

      Radera
  3. Köpte bär från Höglunda i går. Dyra men jättegoda!

    SvaraRadera
  4. Det låter som en trevlig stund att plocka ordning i bokhyllorna med döttrarna. :) Blev det någon rensning eller fick alla vara kvar?
    Låter underbart att ryggskottet är bättre! När jag får ont någonstans så tänker jag att jag ska aldrig klaga mer bara det försvinner. ;)

    Om jag äter jordgubbar brukar jag äta dem som de är eller med lite mjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en rensning av hyllorna, men nu är frågan var jag ska göra av de böcker som blev över. Jag är inte mycket för att göra mig av med böcker :)

      Radera
    2. Ja det kan vara svårt, att hitta ett nytt hem åt böcker. Har du något loppis i närheten som tar emot böcker? Eller kanske lämna någon ibland på en bänk eller en buss?

      Radera
    3. Men då försvinner ju ändå böckerna från mig...

      Radera
  5. Jobbigt med ryggont, hoppas det ordnar upp sig nu! Maken drabbades av diskbråck och det var verkligen jobbigt för honom.

    SvaraRadera
  6. Den sortens ryggont brukar normalt gå över ganska snart, men riktigt jobbigt medan det pågår. Som barn åt man jordgubbar med mjölk och "böttat" (sönderbrutet) knäckebröd, kom jag att tänka på nu, konstigt egentligen, vilken kombination! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, knäckebröd i jordgubbarna avstår jag nog från :)

      Radera
  7. Jordgubbar med mjölk är bara bäst.

    SvaraRadera