måndag 18 maj 2020

Authors & Characters: Gustav

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Gustav.

Författaren är given - Gustaf Fröding! En poet och författare som tyvärr ibland tycks vara mer känd för sin galenskap än sitt geni. För visst, han vårdades under en tid på hospitalet i Uppsala, men många av hans dikter är lysande. Han är inte det enda exemplet på att geni och galenskap ibland inryms i en och samma person.

Många av hans dikter är skrivna på värmländska blandmål, men långtifrån alla. Det finns många dikter på "rikssvenska" i hans diktsamlingar. Han skrev även poesi på tyska.

För en av sina dikter blev han åtalad. Det var den vackra kärleksdikten En morgondröm. Eftersom det i dikten finns ett avsnitt som tvivelsutan beskriver ett samlag, så ansågs den osedlig. Han frikändes dock, men rättegången tog hårt på hans psyke.

I Vilhelm Mobergs bok Raskens får vi följa den indelte soldaten Gustav Rask och hans Ida.
Vilhelm Moberg var ju en mycket framstående författare, som har skrivit många läsvärda böcker. Jag behöver ju bara säga Utvandrarserien. Även i Raskens är det släp, slit och hunger i 1800-talets Småland, men det är ändå inte en dyster bok. Skildringen känns autentisk. Det var nog så här arbetsamt, men samtidigt fanns det tid till kärlek och åtrå. Pojkar och flickor har alltid funnit möjligheter att träffas.

För den som läst Utvandrarserien och tyckt om den kan jag varmt rekommendera Raskens. 1800-talet skildrat från en soldatfamilj är ett riktigt intressant perspektiv. Något lyckligt och puttenuttigt slut har inte boken. Som Ida skulle ha uttryckt det: "Man ska inte räkna ut något i förväg, för det blir ändå aldrig som man har tänkt sig." Men en form av försoning blir det ändå.

11 kommentarer:

  1. Fröding nämnde jag lite i parentes...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår nationalskald nämnd lite inom parentes? Hmm ;)

      Radera
  2. parenteser är inget för Gustaf Fröding! Gustav Rask kunde vara glad att han hade en hustru som Ida. annars hade han stått sig slätt. Gurie Nordwalls Ida glömmer jag aldrig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gurli Nordwall var fantastisk i den rollen. Och Sven Wollter var en mycket bra Gustav Rask också.

      Radera
  3. Fröding har jag hört talas om men Raskens har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du om Utvandrarserien, så tror jag du kommer att uppskatta Raskens också.

      Radera
  4. Fröding ja! Raskens läste vi i skolan. Minns att jag gillade boken, men kallbranden var förfärlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kallbrand är ju en j-a sjukdom! Tur att den inte är så vanlig längre, i vart fall inte i Sverige. Jag antar att pencillin har gjort att man kunnat stoppa den.

      Radera
  5. Fröding och Raskens, naturligtvis!

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte att du får ta Fröding själv den här gången :)

    SvaraRadera
  7. Faktiskt osäker på om jag läst Raskens, eller bara sett som tv-serie.

    SvaraRadera