torsdag 7 maj 2020

Helgfrågan v. 19

Helgfråga från Mias bokhörna. Mia har fått hjälp av bokbloggen just nu just här att formulera frågan. Helgfrågan lyder:

Vilken bok skulle du rekommendera en lycklig person att läsa? Vilken bok skulle du rekommendera till en person som verkar sorgsen?

Bonusfråga: Har ni något tips för att motverka trötthet?

Jag har lite svårt att förstå frågan. Den sorgsna personen kan ju behöva något trösterikt, men är tanken att jag ska rekommendera den lyckliga personen en bok som gör att hon blir mindre lycklig? Det skulle ju inte vara så snällt. Ju mer jag tänker på den där sorgsna personen, desto svårare blir det. Min första tanke är att rekommendera en feel good-roman, men jag vet ju inte varför hon är sorgsen. Borde jag inte fråga det först? Hon kanske är sorgsen för att hennes make just avlidit i sviterna av covid-19. Och så kommer jag dragandes med en rolig bok...

Jag skulle nog rekommendera den lyckliga personen att läsa någon av Fredrik Backmans böcker. De är läsvärda, men kommer förhoppningsvis inte att förstöra det goda humöret. Den som verkar sorgsen tänker jag inte rekommendera någon bok. Jag tänker istället fråga hur det är fatt.

Vad sedan bonusfrågan anbelangar så rekommenderar jag sömn och frisk luft. Samt kaffe förstås!

14 kommentarer:

  1. Bra tänkt! Och Backman funkar, det tror jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver kloka saker utan att vara svårtillgänglig.

      Radera
  2. jag tycker att den glade och den ledsne kan läsa samma intressanta och medryckande bok. lätt att ordinera sömn. svårare att sova

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förmånen att sova bra, men jag förstår att inte alla har det.

      Radera
  3. Tror att Backmans böcker fungerar nästan när som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i hans böcker tror jag man kan hitta något för alla.

      Radera
  4. Ja det beror mycket på personen och situationen. Men Backmans böcker kan nog fungera i stort sett alla lägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man borde kunna få dem utskrivna på recept ;)

      Radera
  5. Jag tänker att Fredrik Backman kan fungera i de flesta lägen.

    SvaraRadera
  6. Att vara ute i friska luften är det bästa, tillgänglig för de flesta, inte alltid sömnen är det. Feelgood kan man (eller är det bara jag?) bli irriterad på, tappa intresse för om det är banalt, kanske är det inskränkt vinklat från ett överklassperspektiv ... så nej, tycker inte det funkar för alla som känner sig nedtryckta av olika anledningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om personen är deprimerad på riktigt kan nog en feel good-roman ha motsatt effekt.

      Radera
  7. Jag tänker att den som är sorgsen behöver livas upp och den som är glad pallar en sorgsen bok, men inte vet jag. Kaffe är gott.

    SvaraRadera