måndag 17 januari 2022

Bedragaren av Maria Ahlqvist Ruokolahti

Titel: Bedragaren 

Författare: Maria Ahlqvist Ruokolahti

Förlag: Modernista (2021)

Antal sidor: 335

Två unga kvinnor ska precis ta språnget in i vuxenlivet. Vägg i vägg i en betongförort utanför Göteborg blir de snart goda vänner. Men en av dem har dolda motiv. Emma och Rebecka är lika - förvillande lika - till utseendet. Deras bakgrunder kunde däremot inte vara mer olika. Emma är arvtagare till ett av Orusts största företag, Rebecka har sedan tonåren levt utanför samhällets gräns. Båda drömmer om att bryta sig loss från de liv som format dem: Emma vill bli självständig och Rebeckas mantra är att "vägra bli en Svensson". För att kunna förverkliga sin dröm behöver Rebecka pengar. Och det är inte ett lyckligt sammanträffande som gjort henne till granne med Emma. Rebecka vet betydligt mer om Emma än vad hon avslöjar.

Bedragaren är Maria Ahlqvist Ruokolahtis debutroman. En spänningsroman, som verkar utspela sig någon gång under 1980-talet. Det framgår aldrig varför författaren valt just den tiden. Kanske för att folk inte hade mobiltelefoner. I flera lägen i boken hade mycket löst sig om folk kunnat dra fram en telefon.

Boken är spännande, så det kan jag inte klaga på. Däremot känns detta med märkliga dubbelgångare som inte ens de närmaste kan skilja från originalet som att jag har sett det förut. I TV-serien "Rederiet" dog Reidar Dahléns hustru. Men när han står vid hennes grav dyker plötsligt hennes tvillingsyster upp. Hur kommer det sig att Emma och Rebecka är så lika? Det får man inget tydligt svar på. Det där med den goda och den onda i ett dubbelgångarpar känns inte trovärdigt.

När jag läser boken kan jag reta mig på att Emma är så hopplöst naiv. Även när hon insett vad Rebecka går för, kan hon ändå tycka lite synd om henne. 

Något som förlaget borde fundera på är om man inte kan skaffa ett bättre tryckeri. På ett antal sidor i boken finns det ord som är oläsliga. Jag förstår att förlaget vill hålla nere kostnaderna, men det får inte gå ut över läsbarheten.

Slutet gör mig riktigt frustrerad! Vad är det som händer? Så där kan det väl ändå inte sluta!

Maria Ahlqvist Ruokolahtis skriver bra och jag är säker på att framtida böcker av henne kan bli mycket läsvärda. Hon får gärna fortsätta med genren spänningsromaner, även om jag tycker att just den här boken inte riktigt räckte ända fram.

Överlevaren är min andra bok i utmaningen Boktolvan 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar