torsdag 20 januari 2022

Helgfrågan v. 3 ett nytt försök

Helgfråga från Mias bokhörna. Jag hade fattat på Mia att frågan skulle handla om julklappsböcker, men det handlar tydligen om bokhyllorna, så jag får lägga ut ett svar på helgfrågan en gång till. Helgfrågan lyder:

Hur sorterar ni i bokhyllan? 

Jag sorterar på ett traditionellt sätt. Författarna i bokstavsordning. I hyllorna på bilden börjar jag med Emmy Abrahamsons bok Hur man gör succé på dårhus och slutar med Fiskarens barn av Viveca Österman.

Däremot har jag flyttat fackböckerna till ett annat ställe.

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Har burit upp dem på andra våningen och ställt dem i den utflyttade dotterns hyllor. Dit har jag även tagit en del andra böcker som tar för stor plats i hyllorna jag tog en bild på. Selma Lagerlöf, August Strindberg och H C Andersen.

      Radera
  2. Märkligt hur böcker sväller, förökar sig...

    SvaraRadera
  3. Det var meningen det skulle handla om julklappsböcker om jag inte varit så himla glömsk. Det kommer nästa vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alzheimer light, jag känner igen det från mig själv :))

      Radera
  4. Såsom jag önskar de hade fortsatt ha det på biblioteket, alla skönlitterära böcker i bokstavsordning, inte en massa uppdelande i genrer, boksnurror, visningsupplägg, överallt, härs och tvärs, som det blivit på senare tid. Man får leta som en tokig ibland (erkänner att jag reserverar böcker jag inte hittar ibland bara därför). Men bokhyllan hemma är långt ifrån i alfabetisk ordning. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, biblioteket borde inte ha böckerna som i en bokhandel.

      Radera