tisdag 11 januari 2022

Tisdagstrion: Överst i min läshög/på min läslista

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat överst i min läshög/på min läslista. Dessa tre böcker ligger överst på min läslista just nu:

Bedragaren av Maria Ahlqvist Ruokolahti.

Två unga kvinnor ska precis ta språnget in i vuxenlivet. Vägg i vägg i en betongförort utanför Göteborg blir de snart goda vänner. Men av en dem har dolda motiv.
Emma och Rebecka är lika - förvillande lika - till utseendet. Deras bakgrunder kunde däremot inte vara mer olika. Emma är arvtagare till ett av Orusts största företag, Rebecka har sedan tonåren levt utanför samhällets gräns. Båda drömmer om att bryta sig loss från de liv som format dem: Emma vill bli självständig och Rebeckas mantra är att »vägra bli en Svensson«.
För att kunna förverkliga sin dröm behöver Rebecka pengar. Och det är inte ett lyckligt sammanträffande som gjort henne till granne med Emma. Rebecka vet betydligt mer om Emma än vad hon avslöjar.
Men hur långt är hon, bedragaren, beredd att gå? Och hur blåögt är egentligen hennes offer?

Tro mig när jag ljuger av Ellen G. Simensen.

Lars Lukassen är polis i Hønefoss, frånskild med delad vårdnad om den åttaåriga dottern Annie. När polischefen behöver ta tjänstledigt får Lars kliva in i rollen som tillfällig chef. Detta gör det ännu svårare för honom att vara ensamstående pappa och ha tid för Annie.
När en man hittas död på en stig vid Storälven tycks det först handla om en naturlig död, men det finns frågetecken. Vid obduktionen visar det sig att mannen har stora mängder metanol i blodet. Har han blivit förgiftad? I samma veva får polisen in en anmälan om en man som kallas Sagoberättaren, som skrämt barn utanför skolan med otäcka berättelser.
Lars är mitt inne i utredningen. Samtidigt träffar han läraren Johanna Brekke, som kommit till Hønefoss för ett tillfälligt vikariat på skolan. Men det är något som skaver - Johanna tycks vara på flykt från någonting. Lars Lukassen tvingas fråga sig vem som är vän och vem som är fiende i en allt farligare jakt på sanningen.

Sluta aldrig fly av Harlan Coben.

För mer än tjugo år sedan kidnappades Patricia, arvtagare till familjen Lockwoods förmögenhet. Efter flera månader i fångenskap lyckades hon fly, men förövarna försvann utan ett spår.
Tills nu. På en mordplats i New York upptäcks dyrbart stöldgods, bland annat en väska och tavla som tillhör familjen Lockwood. På väskan är initialerna WHL3 ingraverade, vilket leder polisen till en man med koppling till fallet.
Windsor Horne Lockwood III - eller Win, som han också kallas - är en man med omåttlig rikedom, oklanderlig stil och en benägenhet att ta lagen i egna händer. Han är dessutom kusin till Patricia, och polisens fynd leder honom in i en mörk värld av hemligheter där han tvingas ta till okonventionella metoder för att skydda sina nära.

25 kommentarer:

  1. Inser att jag aldrig läst något av Harlan Coben - det kanske jag borde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skriver jättebra spänningsromaner.

      Radera
  2. Jag blir lite nyfiken på Harlan Copenhagen.

    SvaraRadera
  3. brukar faktiskt läsa Harlan Coben fastän jag blir livrädd. de andra känner jag inte till

    SvaraRadera
  4. De första två står faktiskt i min läshylla, men de kom inte med idag.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Har du redan hunnit läsa alla tre? Det var inte dåligt.

      Radera
  6. Har sett alla tre men kommer nog inte läsa någon av dom.

    SvaraRadera
  7. Jag har alla och Harlan Coben har jag läst och ska skriva om den snart, den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag att de har alla tre ;)

      Radera
  8. Harlan Coben har jag ju sett förut, men de andra två kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De andra två tar jag med i Boktolvan :)

      Radera
  9. De två första hoppas jag få läst i år i alla fall 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett år är ju ganska lång tid :)

      Radera
  10. Tre nya böcker för mig. Har inte läst något av Harlan Coben men vill göra det. Tips på i vilken ände jag ska börja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen inte. Jag har läst fyra av hans spänningsromaner tidigare och de har varit fristående, så det är nog bara att greppa en :)

      Radera
  11. Sluta aldrig fly är den enda jag kollat upp tidigare, den verkar spännande. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första böckerna är av författare jag inte har läst något av tidigare. Det är alltid spännande.

      Radera
  12. Harlan Coben är den ende jag har hört talas om av dessa, men jag tror inte riktigt hans författarskap passar mig.

    SvaraRadera