tisdag 25 januari 2022

Tisdagstrion: Frukt eller bär

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat frukt eller bär (i handling, titel eller på omslag). Här är min "fruktansvärda" trio:

Jeanette Wintersons bok Det finns annan frukt än apelsiner var en positiv överraskning när jag läste den.
Boken ska, om jag förstår saken rätt, vara självbiografisk. Jess växer upp i en adoptivfamilj, där mamman är synnerligen aktiv och bestämd pingstvän. Jess är hennes stora hopp. Flickan ska bli missionär. Uppstår det några konflikter, kan man ju alltid ta en apelsin...
Allt går dock inte som man har tänkt sig. Jess inser att hon är lesbisk och inleder ett förhållande med en annan ung flicka. När församlingen får veta detta, fördöms hon och pastorn och de äldste vill att hon ska bekänna och ångra sina synder.
Allt i boken är inte så lätt att förstå, i vart fall inte för mig. Jag fattar inte det där med den apelsinfärgade demonen, som dyker upp i ett par kapitel.
Men sammantaget är det en humoristisk och självutlämnande bok, som jag varmt vill rekommendera.

Okej, nu fuskar jag. Rabarbern är varken en frukt eller ett bär, den är en grönsak. Men den används som om den vore en frukt och den brukar säljas som frukt, så jag tar ändå med Surt sa räven om rabarberna av Karin Brunk Holmquist.
Inte någon märkvärdig historia, men ändå mysig semesterläsning. Berta och Gunnar har en kolonilott i Simrishamn, och de umgås ivrigt med sina grannar. Men saker trasslar till sig när Gunnar köper en blomma till Berta. Han får för sig att skämta till det när han köper blomman, och sedan trasslar han in sig i en härva av små lögner.
Detta är en synnerligen lättläst bok, och man kan le och mysa när man läser om intrigerna i en liten koloniförening.

Slutligen en barnboksklassiker - Puttes äventyr i blåbärsskogen av Elsa Beskow.
Putte är ute i skogen och ska hitta bär till sin mamma, men hittar inga. Han sätter sig på en stubbe. Då ser han en liten man vid fötterna som kallar sig blåbärskungen. Putte rör vid blåbärskungens stav och blir förminskad och får uppleva ett äventyr i skogen. Blåbären blir stora som äpplen, ett blad kan användas som segel till en båt och de rider på möss. Putte tror att han har drömt, men korgarna är fulla av blåbär och lingon.

28 kommentarer:

  1. Winterson är veckans mest populära författare 🙂 Och jag blir mer och mer sugen på att läsa något av henne.

    SvaraRadera
  2. Med barn i tankarna har vi en gemensam! Brunk-H står jag bara inte ut med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon kan vara rolig. Hennes bok Rapsbaggarna har definitivt sina poänger.

      Radera
  3. Karins bok tänkte jag inte på. Winterson får man nog ta och läsa.

    SvaraRadera
  4. Jag tror Jeanette Wintersons bok kommer vara den stora vinnaren den här veckan. Och måste erkänna att jag känner mig lite dum som inte tänkte på Putte i blåbärsskogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Wintersons bok vinner med hästlängder över övriga. Putte i blåbärsskogen kanske var så uppenbar att man missar den.

      Radera
  5. Winterson har jag också. Det var värst vad många vi är om den. Och inte är det fusk med rabarberna, det är ju äpplen på omslaget :) Putte är fin. Är det i den han slåss mot myror? Det tyckte jag var jätteläskigt när jag var barn. Jag har en tendens att bli biten av myror så fort jag sätter stortån utanför dörren så när jag var barn var jag rädd för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte inte på äpplena. Tack för den! Det var så längesen jag läste boken om Putte, så jag minns inte om han slåss mot myror. Det låter lite otäckt.

      Radera
  6. Winterson är överallt den här veckan! :)

    SvaraRadera
  7. På omslaget till rabarberboken ser jag äpplen. Helt klart frukt. Och Putte har vi gemensamt. Kul!

    SvaraRadera
  8. första och tredje har jag läst.den andra känner jag till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Karin B-H skriver trevliga små bagateller.

      Radera
  9. Karin Brunk-Holmqvist är det många besökare på jobbet som tipsar om. Jag måste verkligen försöka läsa någonting av henne :)

    SvaraRadera
  10. Ständigt denna Winterson :) lägger den i VIP-kön på min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl nästan svårt att låta bli efter denna trio där nästan alla tycks ha med henne :)

      Radera
  11. Winterson och Beskow! Härlig blandning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev tre böcker som inte har något gemensamt mer än frukterna och bären (och att alla tre har kvinnliga författare). Det är detta som är så roligt med Tisdagstrion. Det kan bli vad som helst.

      Radera
  12. Puttes äventyr i blåbärsskogen väcker fina barndomsminnen! Jag var väldigt fascinerad av illustrationerna, minns jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att de som genom åren hävdat att Astrid Lindgren borde ha fått Nobelpriset eftersom hon glatt så många barn aldrig har förfasat sig över att Elsa Beskow inte heller fick det ;)

      Radera
  13. Det finns annan frukt än apelsiner och Putte i Blåbärsskogen har jag läst.

    SvaraRadera