söndag 9 januari 2022

En smakebit på søndag - Överlevaren

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Överlevaren och är skriven av Bethany Clift. 

Det är december 2023 och världen som vi känner den är över. Hela mänskligheten har utplånats av ett virus: 6DM, Six Days Maximum - den längsta tid en människa har på sig innan kroppen har hunnit förstöra sig själv. Men en kvinna i London har på något sätt ändå överlevt. En kvinna som tillbringat hela sitt liv med att kompromissa med vad hon velat, som dolt vad hon känt och desperat försökt passa in. En kvinna som är fullkomligt oförberedd på att konfrontera en framtid på egen hand. Med en golden retriever som enda sällskap tvingas hon nu ta sig fram genom brinnande städer, navigera bland lik och råttor, på en slutgiltig resa för att bekräfta att hon verkligen är den enda överlevaren.

Smakbiten är hämtad från sidorna 169-170:

Mot slutet av min fjärde kördag fick jag syn på någonting som glödde vid horisonten. Jag hade inte sett en stad med fungerande belysning på två dagar och trott att strömmen måste ha gått överallt vid det här laget.

Jag kollade kartan och insåg att glöden förmodligen kom från Glasgow. Genast kom jag att tänka på en mängd möjligheter. Kanske hade Glasgow undkommit M6D, kanske frodades Glasgow och hade el och gas och vatten och människor. Kanske var detta min tillflyktsort.

Obekymrat körde jag mot Glasgow uppfylld av ogrundade förhoppningar som fick mig att trampa hårt på gasen.

Lucky gnällde igen.

Jag borde ha lyssnat på honom.

(Nej, jag vet inte varför det står 6DM i baksidestexten men M6D inne i boken.)

20 kommentarer:

  1. tyckte mycket om den kvinnliga Överlevaren

    SvaraRadera
  2. Jag har sparat den på Storytel, får se när jag kommer till skott. Jag är riktigt sugen, trots att det är en dystopi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att det är en dystopi är den faktiskt underhållande.

      Radera
  3. Jag tyckte så mycket om den här. Hoppas du gör det, också 🙂

    SvaraRadera
  4. Ja den här blev jag nyfiken på redan inne hos Monika!

    SvaraRadera
  5. Det minnet meg litt om The Road av Cormac McCarthy, men også en annen amerikansk dystopi om en mann som er alene igjen som jeg ikke husker navnet på :-) Jeg er veldig glad i dystopier, så jeg skriver ned denne.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Kollar på biblans register och den står som deckare och inte dystopi. Kanske för att 2023 redan står om hörnet? Jag tror jag måste läsa denna trots att jag dagligen anser att jag fått nog av att läsa om vår pandemi, den som vi inte verkar kunna undkomma någon av oss i det längre perspektivet... Tack för smakbit

    SvaraRadera
  7. Plot som påminner lite om Biotika av Kg Johansson. Står på tur att låna denna på biblioteket, hoppas den dyker upp snart. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Har hört mycket gott om boken. Får se om den blir läst.

    SvaraRadera
  9. Den här hoppas jag kunna läsa inom kort. Den står och väntar i alla fall i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att vi är många som gillat den.

      Radera
  10. orkar inte riktigt med den här sorten. har fullt upp med covid 19. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Vissa böcker är man inte på humör för att läsa även om de är bra.

      Radera