måndag 2 mars 2020

Authors & Characters: David

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet David.


Författaren får väl bli David Lagercrantz. Jag vill skryta med att jag inte läst en endaste bok av honom. Jag är fortfarande sur över att han gav sig på att skriva fler delar till Millenniumtrilogin. Roligt för honom som tjänat många miljoner på detta, men jag tycker att det är likplundring.


Så var det den litterära figuren. Nu vet jag att flera tror att jag ska välja kung David i Bibeln, men tji fick ni :)
Körkarlen av nobelpristagaren Selma Lagerlöf utspelar sig en nyårsafton. I inledningen får vi veta att slumsystern Edit ligger för döden. Då ber hon att få träffa David Holm. Ingen förstår varför hon vill träffa den försupne mannen.
Det är dock inte slumsystern som är huvudpersonen, utan David Holm. Han dör och blir hämtad av körkarlen. Det är han som ska avlösa Georges, som kört vagnen ett helt år och hämtat de döda. De närmaste timmarna får David följa med körkarlen, och han ser då följderna av det liv han levt och hur det har drabbat hans närmaste.
Om Selma Lagerlöf har läst En Julsaga av Charles Dickens? Skulle nästan tro det!
Det är en söt liten berättelse, men mycket moraliserande. Den vill visa följderna av lasterna. Det viktigaste du kan göra i livet är att försöka leva ett riktigt liv, så att du utan fruktan kan möta döden. Den enda bön du behöver be är: Gud, låt min själ få komma till mognad, innan den ska skördas!

10 kommentarer:

  1. Och Selma hade säkert läst Lille Viggs äventyr på julafton.

    Den första litterära David som jag kommer att tänka på är C. D. af Wirsén, inte för att han var bra (för det var han inte, tjyvgubben) - men han fascinerar mig, så till den milda grad att jag återkommer till honom med jämna mellanrum.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, af Wirsén var nog inte alltför rolig. Och han avskydde tanken på att Selma Lagerlöf skulle få Nobelpriset.

      Radera
  2. Körkarlen är inte direkt en av mina favoriter, precis som du säger är den så moraliserande. Vi tycker lika om Milleniummassadelarna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar Selma Lagerlöf, men då är det väl inte precis Körkarlen jag tänker på. Nej, här gick jag inte på favoriter, utan gick stenhårt in för att hitta David ;)

      Radera
  3. Ja, något bibliskt räknade jag allt med :) Jag gillade Körkarlen jag, det spökiga i den. Men inte sjutton kom jag ihåg att karln hette David. Lagercrantz uppföljare har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det spökiga må vara intressant, men jag tycker att Dickens gör det bättre.

      Radera
  4. Har inte heller läst Lagercrantz och är också stolt över det...

    SvaraRadera