tisdag 24 mars 2020

Tisdagstrion: Böcker som det känns som om alla har läst utom jag

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat böcker som det känns som om alla har läst utom jag. Här följer min trio:


Vi kan väl börja med Harry Potter. Jo, jag läste faktiskt första delen när jag vikarierade som svensklärare för snart 20 år sen, eftersom jag ville veta vad det var eleverna läste. Det hade jag faktiskt nytta av, för när eleverna hade uppsatsskrivning, så fick jag in en uppsats som handlade om en som började på en magiskola och fick åka tåg från en perrong som egentligen inte fanns. Synd för henne att magistern hade läst Harry Potter ;)

Men sen blev det ingen mer Harry Potter för mig, och det känns som att jag är ganska ensam om att inte ha följt denne ynglings magiska strapatser.


Silvervägen av Stina Jackson har dykt upp på varenda bokblogg de senaste två åren. Och den tycks ha fått goda recensioner. Men jag har inte läst den! Är jag ensam?

Hur som helst så köpte jag den på årets bokrea, så nu ska jag bli en i kretsen som läst den, så det så ;)


Slutligen En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Även denna bok nämns titt som tätt på bokbloggarna, men jag har inte läst den.

I höstas läste jag Lila hibiskus av samma författare, och den tyckte jag om.

Jag har skrivit upp En halv gul sol på listan med böcker jag ska läsa i år, för den ska få vara med som svar på en av punkterna i Kaosutmaningen, så i år kommer det verkligen att bli av.

28 kommentarer:

  1. En halvgul sol har jag inte läst men hört talas om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker att nästan varenda bokblogg har nämnt den minst en gång.

      Radera
  2. Harry Potter och Silvervägen har jag läst och älskat :) Men En halv gul sol har jag inte läst. Har hört att den ska vara jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag vi bestämmer här och nu att vi ska läsa En halv gul sol :)

      Radera
  3. "En halv gul sol" är ett mästerverk, varken mer eller mindre. Läs, läs, läs! Men "Silvervägen" var en besvikelse tyckte jag. Harry P - jag läste del 1 som du, men mina barn och min man slukade hela serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska verkligen läsa En halv gul sol!

      Radera
  4. njutit av alla Harry Potter- filmatiseringar, skulle ha hälsat på honom i London med äldsta barnbarnet... men suck

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog många trevliga besök och resor som ställs in i dessa dagar :(

      Radera
  5. De två första har jag läst och gillat. Den tredje står i hyllan, oläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har Silvervägen oläst i läshögen.

      Radera
  6. Silvervägen har jag läst och gillade jättemycket. Harry P har jag bara sett filmerna, men har köpt på mig alla böckerna på engelska så de skall läsas. Det skall också den sista. Har läst ett par böcker av Adichie och gillar hennes sätt att skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Lila hibiskus av Adichie och tyckte om den.

      Radera
  7. Jag tyckte att En halv gul sol var helt fantastiskt! Det är en bok som jag fortfarande kan tänka tillbaka på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker läsa den nån gång i sommar har jag tänkt.

      Radera
  8. Silvervägen har jag i varje fall läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag definitivt göra under 2020.

      Radera
  9. Nej Harry Potter var inte heller min kopp te, men en halv gul sol rekommenderar jag varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att den är lysande på fler sätt än ett.

      Radera
  10. vad det gäller Harry Potter håller jag fullständigt med. Silverdalen är bra, men den kan du läsa när du får en stund över. men - det är skandal att du inte läst En halv gul sol! det är en helt fantastisk bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att ta itu med den skandalen i år!

      Radera
  11. Silvervägen skulle där stå, förstås

    SvaraRadera
  12. Har faktiskt läst alla tre! Eller hur man nu ska säga, för jag har ju slukat alla HP-böckerna, trots att jag var "för gammal" när de kom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde kanske ge mig på Harry Potter, men det finns ju så mycket annat att läsa.

      Radera
  13. Jag har läst alla tre på din lista.Har läst hela seren om Harry Potter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket understryker känslan av att det är böcker som alla andra har läst ;)

      Radera
  14. Har läst och gillat alla dina tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterligare något som stärker min känsla att det är böcker som alla andra har läst ;)

      Radera