torsdag 5 mars 2020

Helgfrågan v. 10

Helgfråga från Mias bokhörna. Sara Pepparkaka har varit behjälplig med frågan den här veckan och den handlar om bokryggspoesi. Helgfrågan lyder:

Har ni någon bokryggspoesi?

Bonusfråga: Hur håller ni humöret uppe i dessa oroliga tider?


Kvällen är sen och jag orkar inte kolla i bokhyllan. Istället återanvänder jag bokryggspoesi som jag fick ihop för några år sedan. Dikten lyder:


Synd!
Skam!
Bön helt enkelt.
Någonstans brister himlen.
Äventyrliga hjärtan
i grunden utan skuld.

Bonusfrågan vet jag inte riktigt om jag förstår. Oroliga tider? Jag känner inte att vi lever i en orolig tid. Är det kanske det där coronaviruset som spökar. Det är jag inte så där överdrivet rädd för. Jag har haft lungemboli. Och en stroke. Jag är diabetiker. Känns inte som att jag måste oroa mig för ett virus. Vill man hålla uppe humöret kan man fnissa åt alla stolligheter som folk runt om i världen håller på med nu på grund av coronaviruset. I flera affärer i Sverige gapar hyllorna tomma för att folk hamstrar mat. En ung värmlänning berättade att han köpt åtta liter mjölk. Dem tänkte han sälja när mjölken tagit slut. Men i Australien är det ännu märkligare. Där har folk börjat bunkra toalettpapper! Detta trots att toapappret produceras i det egna landet. Och i Hongkong rånades ett bud på toapapper! På lördag tänkte jag höja humöret genom att köpa semlor. Det är lördag och då får jag lov att äta sötsaker :)

26 kommentarer:

  1. Det blev ju riktigt fin dikt! Hamstra tänker jag inte göra. Jo, jag är också diabetiker, har högt blodtryck, astma... oroar mig lite att vår sommarresa inte blir av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om en resa man sett fram mot inte blir av så är det ju ledsamt.

      Radera
    2. (speciellt om man förlorar pengarna...)

      Radera
    3. Ja, då blir det ju extra trist.

      Radera
  2. Snygga titlar. Har svårt att förstå vad man ska med 8L mjölk till. Kaffe däremot borde man i kanske hamstra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att hamstra kaffe som tvivelsutan är en importerad vara kan man i alla fall förstå. Ju mer jag tänker på det, desto mer funderar jag på om jag inte ska köpa hem kaffe i helgen ;)

      Radera
  3. det var ju en väldigt stämningsfull dikt du fått till. nej, jag har inte känt något hamstringsbehov av något ännu. inte ens kaffe

    SvaraRadera
  4. Vilken fin dikt!
    Men hur tänkte han med mjölken??? Den håller ju inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kanske inte är den mest begåvade ;)

      Radera
  5. Lördagsgodis alltså ;) Fin dikt för övrigt! Hamstring har jag inte känt flr än, men det gapar tomt med en del varor när en handlar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hamstras tydligen en del konserver.

      Radera
  6. 8 liter mjölk skulle ta slut på en vecka här hemma, så den mängden kallas inte hamstring utan veckohandling.
    Har inte märkt något angående folk skulle ha hamstrat ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Visserligen går det inte åt 8 liter i veckan hos oss, men det är ju ändå inte en jättemängd.

      Radera
  7. Eftersom jag har svår astman kanske det inte vore så bra att få Coronaviruset eftersom det angriper lungorna. Men det är inget jag går omkring och är livrädd för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör man till de så kallade riksgrupperna kan jag ändå förstå om man känner en viss oro.

      Radera
  8. Snyggt! Jag har massa kaffe i skåpet, vilken tur! ;) De har gödslat med erbjudanden om 5 för urbilligt, och jag har inte kunnat stå emot. Men nu är det knökfullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kaffet får verkligen inte ta slut!

      Radera
  9. Ja, alltså, jag fattade ju inte heller att det underförstått rörde sig om just viruset, men har ju förstått nu genom att läsa andras svar. Knepigt. Tycker det finns mycket man borde reagera på för vad som sker just nu. För de som befinner sig i en utsatt och otrygg livssituation är det nog svårt att ta allt som sker och inte sker med en klackspark.
    Vi får väl hoppas att värmlänningen satsat på mjölk med lång hållbarhet f.ö., annars går nog avsikten om intet. :D
    Poesin fixade du ju bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns ett virus inte som det värsta att oroa sig för. Det verkar mest som att detta tar fokus från allt annat.

      Radera
    2. Precis min tanke. Finns mycket som hamnar i medieskugga som inte borde vara där.

      Radera
  10. Tänkte personen verkligen att mjölken skulle ta slut medan datummärkningen fortfarande var okej? Det kommer gå snabbt utför för samhället då..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på hur seriös han var. Men redan idén att hamstra mjölk verkar knäpp. I så fall är det väl torrmjölk man borde köpa på sig.

      Radera
  11. Haha det hamstra mjölk verkar korkat, det blir ju för gammalt. -skönt att inte vara orolig.

    SvaraRadera