torsdag 12 mars 2020

Helgfrågan v. 11

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången har hon tagit hjälp av Annette med bokbloggen Just nu - Just här. Helgfrågan lyder:

Nämn en bok som gjort stort intryck på dig.

Bonusfråga: Finns det något du skulle vilja bli bättre på?

Det var en riktigt svår fråga. Jag tänkte först på Selma Lagerlöfs Jerusalem, som är en fantastisk historia. Men jag bestämde mig för Markus Zukaks Boktjuven.
nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död. Liesel är en boktjuv - hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Det finns strimmor av ljus även i en värld fylld av mörker. För det är en mörk värld vi får möta, i en liten by i Tyskland under åren 1939-43. Döden, som är bokens berättare, har mycket att göra. Det är så många själar som han ska hämta.
När jag kom till slutet av boken hade jag tårar i ögonen. Kunde inte Liesel ha fått slippa en del av all den omänskliga sorg hon drabbades av? Men det här var Nazityskland under brinnande krig. Det var ingen lycklig tid.

Vad sedan gäller bonusfrågan, så är det nog mycket man borde bli bättre på. Men om jag ska välja en specifik sak, så får det bli att jag skulle vilja bli bättre på att planera hur lång tid saker ska ta. Jag är en hopplös tidsoptimist. Jag räknar ut när jag ska vara på ett visst ställe och hur lång tid det kommer att ta. Kanske kan jag till och med planera att jag ska vara framme med god marginal? Fungerar det? Givetvis inte. Jag kommer flåsande i sista minuten.

16 kommentarer:

  1. låter som en stark bok som väntar i min bokhylla, planering har aldrig varit min grej, men färdig i tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket bra bok, men bitvis gör den ont att läsa.

      Radera
  2. jag vet att alla älskar Boktjuven, men jag tyckte inte om den. undrar varför.
    jag vill gärna vara i god tid överallt. och lägger också till s.k. ställtid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk att det kan vara så olika. Vissa älskar en bok, och andra undrar vad det är frågan om.

      Radera
  3. Åh, Boktjuven var så otroligt läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var som sagt en bok som grep tag i mig.

      Radera
  4. Jag är en sån som skjuter upp allt till sista minuten. Du kanske kan ge mig lite av de tips som trillar in! ;)

    http://kajsasbokblogg.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju hoppas att det trillar in några tips :D

      Radera
  5. Boktjuven tyckte jag mycket om. Försökt läsa författarens nya men det ville sig inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte till att han kommit med en ny bok.

      Radera
  6. Påbörjade denna men kom inte vidare, det var nog något med det där med döden som berättare... ibland kanske man ger upp böcker lite för snart, blir gärna så när det gäller biblioteksböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, börjar man märka att boken snart ska lämnas tillbaka och man inte kommit in riktigt i den, så är väl risken att man ger upp. Du kanske hittar tillbaka till den längre fram.

      Radera
  7. Den boken gjorde intryck på mig med.

    SvaraRadera
  8. Boktjuven gillade jag sådär.

    SvaraRadera