söndag 1 mars 2020

En smakebit på söndag - Ljuset vi inte ser

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag ska börja läsa heter Ljuset vi inte ser och är skriven av Anthony Doerr.

Den franska flickan Marie-Laure har nyligen blivit blind och kan bara tolka krigets fasor genom ljud, dofter och beröring.
I Tyskland drömmer barnhemspojken Werner om att bli radiotekniker, men kan bara undslippa ett hårt liv i kolgruvan genom Hitlerjugend.
När Marie-Laure flyr det ockuperade Paris och Werner skickas på ett hemligt uppdrag förenas deras öden i Saint-Malo - en stad som kommer att totalförstöras av kriget.

Smakbiten är hämtad från sidan 13:

I ett hörn av staden, inuti ett högt, smalt hus på rue Vauborel 4, på sjätte våningen, högst upp, ställer sig en blind sextonåring vid namn Marie-Laure LeBlanc på knä framför ett lågt bord som helt och hållet täcks av en modell. Det är en miniatyr av staden framför vilken hon knäböjer, och den rymmer skalenliga kopior av de hundratals husen och butikerna och hotellen innanför murarna. Katedralen med dess genomstungna spira är med, och det skrymmande gamla Château de Saint-Malo och rad efter rad av kustvillor, tätt besatta med skorstenar. En smal träpir löper i en båge från en strand med namnet Plage du Môle; ett utsökt, nätmönstrat atrium välver sig över fiskmarknaden; pyttesmå bänkar, de minsta inte större än äppelkärnor, står utspridda på de små allmänna torgen.

28 kommentarer:

  1. Den blir jag lite sugen på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Grace av samme författare. Den tyckte jag inte alls om. Den var rent ut sagt dålig. Men jag har hört att den här boken ska vara betydligt bättre.

      Radera
  2. tack för intressant smakbit, trevlig söndag.

    SvaraRadera
  3. Den läste jag förra vintern som tegelstensläsning med ett helt gäng på Instagram :) Tyckte den var riktigt bra i början och slutet, mitten var inte lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske ska hoppa över mitten ;)

      Radera
  4. Älskade den här boken! Men tyckte inte alls om Grace v samma författare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Grace var faktiskt en riktigt dålig bok!

      Radera
  5. Tack för smakbiten den ligger oläst hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har legat oläst hos mig i flera år. Tänkte att jag äntligen skulle läsa den.

      Radera
  6. Jag gav denna högt betyg, jag blev berörd och tyckte om författarens sätt att skriva. Tack för smakbit, trevlig fortsättning på söndagen, snöväder hos mig, varför då, Vasaloppet är ju över!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu kan det få bli riktig vår, när vi har kommit in i mars. Fick vi ingen snö till jul, så kan det alldeles kvitta nu!

      Radera
  7. Den här verkar bra, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Den här gillade jag, fast inte lika mycket som maken gjorde... Grace gillade jag inte alls, jag läste inte ens ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev helt tokig på huvudpersonen i Grace.

      Radera
  9. Tack för smakebiten, det här är en bok jag har kvar att läsa. Den står i hyllan, så när som helst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De brukar kunna hoppa in i hyllan ibland ;)

      Radera
  10. Den boken tyckte jag så mycket om. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Tyckte om den här, lite tjock men bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren borde ha tänkt på vad Goethe sa: "Först i begränsningen visar sig mästaren!"

      Radera
  12. den här boken har jag sett på många bloggar. verkar mycket läsvärd. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett fram emot att läsa den ett bra tag nu.

      Radera
  13. Jag försökte börja lyssna på den här, men som ljudbok funkade den inte för mig i alla fall. Jag har tänkt att jag ska försöka läsa den någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tegelstenar lockar inte alltid, men ibland så... :)

      Radera