söndag 22 mars 2020

En smakebit på söndag - Farliga affärer

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Farliga affärer och är skriven av Ellinor Wessel.

Johan Wagner har utåt sett allt man kan önska sig: ett framgångsrikt bilhandelsföretag, ett lyxigt hus, en vacker fru och tre barn. När han en dag försvinner uppdagas även en älskarinna i den femton år yngre och drivna Emily Tranchell, anställd som regionchef på Porsche.
Intet tyder på att ett brott har begåtts, men poliskommissarien Thomas Stark blir alltmer övertygad om att något inte stämmer.
Emily och Thomas förenas i sitt sökande efter den försvunne bilhandlaren och beträder därmed en värld som står i bjärt kontrast till den svenska idyllen. Innan de vet ordet av har de alla förvandlats till brickor i ett farligt spel, orkestrerat av makt, pengar och internationella intressen.

Smakbiten är hämtad från sidan 73:

Han var en ovanlig person, Johan. Han hade så många lager som han bara visade när han själv valde det. Nu hade han varit försvunnen i snart tre dagar. Det knöt sig i magen och det kändes som om hon inte fick någon luft. Var det så här det kändes att förlora någon man älskar?

28 kommentarer:

  1. Den här är jag lite nyfiken på faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Har sett den här på andra bloggar och lite nyfiken är jag allt.

    SvaraRadera
  3. Den låter spännande. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korta kapitel som ger fart åt historien.

      Radera
  4. dessa män som aldrig nöjda, tack för smakbiten, ha en bra söndag.

    SvaraRadera
  5. Den här kände jag inte till. Låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Jeg syntes denne hørtes interessant ut til jeg kom til "orkestrerat av makt, pengar och internationella intressen" :-D Jeg er veldig glad i krim og thrillere, men ikke i de som handler om maktkamp og politisk spill :-) Jeg er litt sær :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Jamen det där lät ju spännande. Särskrivningen "region chef" störde mig dock. ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stör mig också väldigt mycket på särskrivningar. Därför är det pinsamt att tvingas medge att det var jag som råkade slinta på tangenterna.

      Radera
  8. Leser ikke så veldig mye krim men det hender og denne virker som en interessant bok og kanskje en jeg kunne blirr litt provosert av å lese, om maktkamp og politisk spill. Tusen takk for smakebit og tips! :-)

    SvaraRadera
  9. den här boken har jag missat helt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Den har jag läst men tyckte att karaktärerna var lite platta. tack för smsakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se vad jag anser om det när jag läst färdigt.

      Radera
  11. Tack för en spännande smakbit.

    SvaraRadera
  12. Inte min genre, men ett snygg omslag! tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  13. Första gången jag ser den - den låter spännande

    SvaraRadera
  14. Tack för smakebiten! Ny bok för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick den som recensionsex, så den är väldigt ny.

      Radera