måndag 9 mars 2020

Tänk snabbt (vecka 11)

Linda med bloggen Enligt O har en liten utmaning, som hon kallar Tänk snabbt, där man får ett antal ordpar, där man berättar vilket som man föredrar.

Den här veckans snabba val är:

"Rätt låt vann!" eller "Fel låt vann!"?
Björn Skifs eller Tomas Ledin?
Tegelstenar eller tunnisar?
Morgonmänniska eller nattuggla?
Twitter eller Facebook eller Instagram?

Jag tycker att fel låt vann. Jag hade två favoriter - Kingdom come med Anna Bergendahl och Bulletproof med Dotter. Det föll mig aldrig in att The Mamas kunde vinna.

Björn Skifs eller Tomas Ledin. Inget ont om Tomas Ledin, men jag har aldrig varit så imponerad av honom och hans trallvänliga låtar. Björn Skifs däremot!

Tegelstenar eller tunnisar? Jag läser just nu Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. Den är på nästan 600 sidor. Ska det verkligen vara nödvändigt? Jag vill bli klar med en bok och kunna läsa en ny.

Morgonmänniska eller nattuggla? Jag förstår inte tjusningen med tidiga mornar. Om inte det vore för familj och arbete, så skulle jag gärna sitta uppe halva natten och äta frukost tidigast klockan 12. Av någon anledning anses det finare att vara morgonmänniska. Varför det?

Twitter, Facebook eller Instagram? Det får allt bli Facebook, för de andra två har jag inte. Jag har fått för mig att Twitter är för mindre begåvade, som slänger ur sig one-liners till dem som tycker som de. (Övriga är blockade). Instagram vet jag väldigt lite om. Får kolla på det nån gång.

PS. Ja, jag vet att jag var fruktansvärt fördomsfull när jag skrev om Twitter, men jag kände för det :)

8 kommentarer:

  1. Twitter är ett j-kla ställe, men jag gillar det ändå på något konstigt vis. Har faktiskt aldrig blockat någon, eller jo, en person som hade ett anonymt konto och var ärkerasist. Sådana klarar jag mig utan. Håller med om tegelstenar, visst finns det undantag, men det är få romaner som behöver vara mer än 350 sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många journalister tror att det som skrivs på Twitter representerar svenska folket, men faktum är att det bara är några få procent som verkligen är aktiva där.

      Radera
  2. Svar
    1. barnbarnen visar fina bilder i Instagram ❤️

      Radera
    2. Jag ska fråga mina barn om Instagram kan vara nåt för deras gamle far :)

      Radera
  3. visst vann fel låt, Robert! absolut! förr i tiden när jag var ännu yngre älskade jag morgnarna. de var så härliga! och frukosten var så god. nu, nät jag är lite äldre än när jag var yngre, är jag gärna uppe halva natten. och så vaknar jag sent nästa dag och har huvudvärk. förstår inte vitsen med Twitter. jag har ett konto som jag inte använder. Instagram glömmer jag att jag har. FB är jag mycket försiktig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att man är fullt sysselsatt med bokbloggen :D

      Radera