tisdag 17 mars 2020

Tisdagstrion: Roliga böcker

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat roliga böcker. Här följer min trio:


En rolig citatbok börjar jag med.

Mark Levengoods och Unni Lindells Gamla tanter lägger inte ägg. Den innehåller samlade citat från små barn.
Som till exempel detta citat från Christian, 6 år:


Förr i tiden var folk uppdelade i raser - de fina och de ofina. De fina var rika och hade råd med schampo och hårgelé, medan de ofina fick nöja sig med loppor och löss.



David Batras bok Den som inte tar bort luddet ska dö är riktigt rolig. Han har samlat på sig lappar som folk sätter upp här och där. Som den lapp som finns på omslaget, som någon har satt upp i den gemensamma tvättstugan.

Vi svenskar är väl inte direkt kända för vår förmåga att ta konflikter med andra. Hellre knyter vi näven i byxfickan. Eller sätter upp en lapp när ingen ser oss.


Slutligen Jonas Gardells Jesus sista ord på korset var INTE "Härifrån ser man hela Mariannelund!"

126 sidor är inte mycket, och om man sedan betänker att varje sida bara innehåller några få meningar, så förstår man att den går fort att läsa. Den består helt enkelt av ett antal Twitterinlägg som Jonas Gardell har gjort. Han tillhör, har jag läst, de allra mest aktiva på Twitter, och han är faktiskt riktigt rolig många gånger. Jag tänkte ge några exempel från sidan 50 i boken:

Till alla unga: Det fanns inte något internet när jag var liten. Ingen Facebook, ingen Youtube. Vi hade istället något som vi kallade "liv".

FLASH! Fanns inga mobiltelefoner förr. Ville vi prata med varandra fick vi ta två tomma plåtburkar med ett snöre emellan och ropa HALLÅ!

Och ni kan inte ana hur usla de där plåtburkarna var på att skicka sms!

24 kommentarer:

  1. Har bara läst Batras bok och gillade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt rolig idé att samla lappar :)

      Radera
  2. Gamla tanter lägger inte ägg blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mysig bok som ger anledning till många leenden.

      Radera
  3. I valet mellan de äkta makarna Levengood och Gardell väljer jag den senare, alla gånger. Står faktiskt inte ut med Mark L. Och den där boken - det är ju som du påpekar inte han som är rolig!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag väljer nog faktiskt den förstnämnde.

      Radera
  4. Jag har inte läst Batras bok, men han läste lite ur den (tror jag) på ett seminarium på bokmässan för några år sedan. Han är rolig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är rolig. En bok av hans fru fanns med på bokrean, men den avstod jag ifrån. Tror inte den är lika kul ;)

      Radera
  5. Batras bok har jag läst och har en annan rolig av honom med-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste inte att han gett ut fler böcker. Det får jag kolla upp!

      Radera
  6. Läst den första och den var rolig och trevlig läsning.

    SvaraRadera
  7. Den första boken tyckte jag också om, de två andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
  8. Gamla tanter-boken har jag läst, den var kul! Burkar (eller muggar) med snöre emellan blev jag påmind om nu, knasigt, men så gjorde vi ju faktiskt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog aldrig någon burktelefon, men jag kommer ändå ihåg grejen. Måste ha sett den på nåt TV-program eller liknande.

      Radera
  9. Levengoods böcker är riktigt roliga!

    SvaraRadera