tisdag 10 mars 2020

Tisdagstrion: Asien

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat Asien. Här följer min trio:


Nobelpristagaren Pär Lagerkvists Barabbas. utspelar sig i Palestina (idag Israel).

En fantastisk roman som utgår från Bibelns händelser under den första påsken, men det är inte Jesus och hans lärjungar som står i centrum, utan den Barabbas som frigavs av Pontius Pilatus. Pontius Pilatus skulle som seden bjöd frige en dödsdömd fånge, och de två som fanns att tillgå var Jesus och Barabbas. Pilatus ville frige Jesus, men folket krävde att Barabbas skulle friges.
Hur känns det att ha fått behålla livet, när det sker till priset att Guds Son korsfästs?


Har du inte läst den, så gör det. Det är en riktigt bra bok!


Hon vågade lämna islam är en intressant liten bok. Den handlar om författarinnan själv, som efter det att hennes man lämnat henne sökte finna tröst och en djupare mening med livet genom att läsa Koranen. Där fann hon många hänvisningar till profeten Jesus. Hon började läsa Bibeln för att få veta mer om honom.

Efter en tid övergår hon till kristendomen och låter döpa sig. Eftersom hon bor i Pakistan blir det början på en svår tid. Hennes familj och vänner tar avstånd från henne, och snart kommer hoten. En muslim som överger sin tro ska dödas, och det finns gott om män i Pakistan som gärna vill följa Koranens bud och mörda henne.


För Bilquis är det en ständig kamp. Ibland vill hon välja en lättare väg, men då känner hon att "Herrens välbehag" lämnar henne. Till slut blir dock trycket för svårt i Pakistan och hon tvingas överge sitt land och emigrera till USA.


En tänkvärd bok i en tid då andelen muslimer i Sverige ökar. En kristen som övergår till islam riskerar ingenting (i vart fall inte under jordelivet) men en muslim som konverterar till kristendomen ska dödas.



Och bergen svarade av Khaled Hosseini är en helt fantastisk bok. Det är en berättarkonst utöver det vanliga. Den unge Abdullah tar hand om sin syster Pari, men de båda skiljs åt vid mycket unga år. En lång vandring över bergen till en stad slutar med att systern lämnas till ett barnlöst par. Sakta får vi veta allt mer om vad som händer dem och andra gestalter i boken, men det är inte en enkel resa. Vi får följa olika personer, som på ett eller annat sätt är inblandad i händelserna och får därför helt olika perspektiv.

Hosseini är amerikan, men han är född i Afghanistan, och det är i Afghanistan som hans böcker utspelar sig. Han fängslar läsaren från den första sidan till den sista. Inledningskapitlet, som är en saga som Abdullahs och Paris far berättar för sina barn, visar sig ge en bakgrund till det som sedan händer i deras egen familj, fast man först inte inser det.

28 kommentarer:

  1. intressant asiatisk trio, inte läst dessa, sett svartvit filmatisering av Barabbas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hosseinis böcker är riktigt bra! Och Barabbas kan jag inte nog lovorda.

      Radera
  2. Och bergen svarade står i min hylla oläst. Barabbas tyckte jag mycket om när jag läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som alla Hosseinis böcker griper Och bergen svarade tag i hjärtat, men utan att vara smörig.

      Radera
  3. Lagerkvist har jag förstås läst, men inte den andra. Flyga drake har jag läst, men inte den här titeln

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar varmt Och bergen svarade.

      Radera
  4. Barabbas läste jag i gymnasiet och trots att den var påtvingad så gillade jag den, mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland lyckas skolan få fram böcker som lockar. Själv minns jag Pärlan av John Steinbeck som något påtvingat som jag inte tyckte hade varit värd läsmödan. Någon gång ska jag läsa om den för att se om jag får en annan bild idag.

      Radera
  5. Spännande trio. Barabbas har jag läst men de andra två är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hosseinis böcker rekommenderar jag alltid!

      Radera
  6. Hosseini är en fantastisk författare! Barabbas har jag inte läst, men det kanske blir påskens läsning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en utmärkt påskläsning.

      Radera
  7. Har inte läst någon av de här böckerna, men Hosseinis bok finns oläst i min bokhylla. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har då något att se fram emot.

      Radera
  8. Av Hosseini har jag läst två böcker och denna står i min bokhylla och skall läsas. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, står den i bokhyllan så finns den ju nära till hands :)

      Radera
  9. Jag har inte läst någon av dina böcker , men andra av Khaled Hosseini. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att alla tre av Hosseinis böcker är riktigt bra.

      Radera
  10. Och bergen svarade står sen länge på läslistan, tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  11. Och bergen svarade har jag oläst i hyllan, den vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
  12. Barabbas tänkte jag aldrig på, däremot några andra från samma område. Just den där Hosseini-boken är inte hans bästa - det är nog "Flyga drake" tror jag.

    SvaraRadera
  13. Läste också Barabbas första gången i skolan och gillade jättemycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det i någon utmaning har dykt upp frågan "Vilken är den bästa svenska romanen", så har jag svarat Barabbas.

      Radera
  14. Och bergen svarade tyckte jag om! Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hosseini skriver så att man känner att man själv är där.

      Radera