måndag 9 mars 2020

Authors & Characters: Sara

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Sara.

Författaren Sara Kadefors har fått såväl Augustpriset som Slangbellan. Hennes debutroman hette Långlördag i city, men det var för ungdomsromanen Sandor slash Ida som hon 2001 belönades med Augustpriset. Och den boken har jag faktiskt läst.

Toscana tur och retur köper Sara Raphael en motorcykel för en spottstyver och bestämmer sig för att åka till Toscana för att möta gamla spöken. Givetvis måste bästa vännen, den kända författarinnan Jessica Romin följa med. Jessica, som aldrig kliver ur sina högklackade skor, gapskrattar åt förslaget. Ett par dagar senare sitter hon ändå bakom Sara i skinnställ.
Jag blev inte besviken på den här Hellbergsboken heller. Det är inte stor litteratur och inte kommer böckerna att bli några klassiker, men visst kan Åsa Hellberg skriva. Det är en underhållande bok, men även gripande. Jag skrattar flera gånger, men jag ska även erkänna att jag fick tårar i ögonen vid något tillfälle också, och det är alltid ett gott betyg. Då har författaren lyckats gripa tag i en.
Det är romantik, tantsnusk och gamla sorger som inte har läkt om vartannat. Jag tror inte att jag är den egentliga målgruppen för boken, men jag gillar den. Så det så.
Enda egentliga svagheten i boken är jakten på en försvunnen vinsamling. Där känns det alltför mycket som Lassemajas detektivbyrå. Den hade gärna fått utgå.
Men sammantaget är det en bok som jag gärna rekommenderar, för den som längtar efter en lättläst feelgoodroman

12 kommentarer:

  1. Sara Kadefors böcker är olästa i min bokhylla, trots att hon är göteborgare...

    SvaraRadera
  2. Sara Kadefors tänkte jag inte alls på. Jag har Sandor slash Ida i bokhyllan och har funderat på att klämma den för Litteraturpristolvan :)

    SvaraRadera
  3. Sandor slash Ida har jag hört mycket gott om. Den är jag sugen på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesen jag läste den, men jag har för mig att den inte alls var tokig.

      Radera
  4. jasså, du tog inte Sara i Bibeln! jag som lämnade henne åt dig! har inte läst någon av dina Saror

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var snällt, men det kändes lite för enkelt att välja henne :)

      Radera
  5. Jag har läst Toscana tur och retur och även en bok av Kadefors.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste snart ta mig an Välkommen till Flanagans!

      Radera
  6. Nope, varken läst något av Sara eller Åsa. Feelgood är inte riktigt min grej har jag förstått... målgrupp eller ej, sånt kan man inte bry sig om.

    SvaraRadera