tisdag 24 mars 2020

Det här med att skriva "en" istället för "man".

Jag har märkt att det har spridit sig ett påfund att ersätta pronomenet "man" med "en". Tydligen av några feministiska skäl. Mig irriterar det, eftersom jag alltid använder "en" istället för "man" när jag TALAR, eftersom det hör till min värmländska dialekt. Men jag har lärt mig att skriva på ett grammatiskt korrekt sätt, och när några bestämmer sig för att vända på detta får jag svår klåda.

Därför tycker jag om den här artikeln, där en uttalad feminist på ett pedagogiskt sätt förklarar varför man inte ska ersätta pronomenet "man" med "en".

6 kommentarer:

  1. Sara Lövestam gillar inte "man", Finland har inte såna problem... och Finland har aldrig förbjudit kvinnor att rösta eller studera på universitet :)

    SvaraRadera
  2. jag gillar en. fortsätter nog med det ändå

    SvaraRadera
  3. (eftersom finnar inte kan skriva han eller hon... har de aldrig kunnat utesluta kvinnan i lagar :)

    SvaraRadera