måndag 23 mars 2020

Tänk snabbt! (vecka 13)

Linda med bloggen Enligt O har en utmaning, som hon kallar Tänk snabbt, där man får ett antal ordpar, där man berättar vilket som man föredrar.

Den här veckans snabba val är:

Hemma eller på jobbet?
Moderna museet eller Kungliga Operan?
Våfflor eller pannkakor?
Feelgood eller dystopi?
Småkakor, mjuka kakor eller bullar?

Hemma eller på jobbet? Det handlar alltså om var man är i dessa coronatider, och för mig är situationen väldigt speciell. Jag arbetar, men det speciella är att jag i mitt arbete besöker folk i deras hem. Det förvånar mig att ingen har ifrågasatt att jag besöker dem, även i de fall besöken är oanmälda. Alla släpper inte in mig, men ingen har angett rädslan för coronaviruset som skäl. Kanske har det att göra med att jag valt att arbeta på landsbygden de senaste veckorna. Där har folk en mer avslappnad attityd. Det finns så mycket annat att oroa sig för, om man nu vill oroa sig. Höga bensinpriser (även om de gått ner nu), avsaknad av wifi, affären som lagts ner, tåget som inte längre stannar, vargar i närområdet, så corona blir bara ytterligare en grej.

Moderna museet eller Kungliga Operan? Tydligen ska båda dessa institutioner kunna nås på nätet. Jag skulle nog välja Moderna museet. Jag gillar museer. 

Våfflor eller pannkakor? Ja, jag vet att det är "Våffeldagen" på onsdag. Då är det våfflor här hemma, men jag jobbar på kvällen. Kanske blir lite smet över, så att jag kan få nån våffla till frukost dagen därpå. Men om jag får välja utan att behöva tänka på datum? Svårt, för jag gillar båda. Men våfflor känns lite lyxigare, fastän de är enkla att göra, så jag väljer dem den här gången.

Feelgood eller dystopi? Där vill jag faktiskt inte välja. Jag läser båda sorterna, plus deckare och spänningsromaner. Det finns en läshög (jag har den i datorn), och då blir det lite olika.

Småkakor, mjuka kakor eller bullar? Men snälla Linda, det behöver man väl inte välja mellan. Är det kalas så tar man grovdoppat först, det vill säga bullarna. Därefter mjuk kaka och sist småkakorna. Jag köper gärna hem toscabullar, men jag bakar sockerkaka och banankaka emellanåt, och de är SÅ goda! Jag brukar få beröm för min socker kaka :D Till jul bakas det småkakor här hemma. Det mesta av småkakorna bakas inte av mig. Det överlåter jag åt hustru och dotter. Jag nöjer mig med att göra negerbollar. Kladdigt, men enkelt och de är jättegoda!


14 kommentarer:

  1. I dessa tider stannar man hellre hemma tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, behöver man inte ut så är det bäst att vara ute. Tyvärr har jag inte ett arbete som kan skötas hemifrån.

      Radera
  2. älskar både våfflor och pannkakor, maken jobbar hemma nu...

    SvaraRadera
  3. Underbart kak- o bullresonemang. Jag blir alltid förvirrad över ordningen, men fick en repetition i någon av Astrid Lindgrens böcker. Problemet med grovdoppat först är ju att man kanske blir så mätt att man inte orkar alla småkakor, och då blir det färre upplevelser. Svårt att optimera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara ett problem. Men kanske det var tanken, så att inte alla småkakor skulle gå åt ;)

      Radera
  4. det måste vara ordning på kafferep. först kommer bullar och sockerkaka och först därefter småkakorna. jag försökte alltid ge mig på småkakorna föst, men då då fick jag bakläxa av farmor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi helt överens :) I gamla tider var det väl också fint att ta för sig av alla kakorna. Jag minns, när jag var barn, hur farmor lade kakor som hon inte orkat äta upp i en servett som hon stoppade ner i handväskan. Inte för att hon inte hade råd att köpa egna kakor, utan därför att det var så man gjorde när hon var ung. (Hon var född 1889)

      Radera
  5. Är väldigt sugen på våfflor just nu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med hjortronsylt och grädde! Eller jordgubbssylt!

      Radera
  6. Jag äter inte speciellt mycket fikabröd men Toscabullar är gott någon gång då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De säljer väldigt goda sådana på Frendo vid Preemmacken i Vålberg :D

      Radera
  7. Du har rätt i att man inte borde behöva välja mellan sötsakerna! :)

    SvaraRadera