måndag 30 mars 2020

Tänk snabbt! (vecka 14)

Linda med bloggen Enligt O har en utmaning, som hon kallar Tänk snabbt, där man får ett antal ordpar, där man berättar vilket som man föredrar.

Den här veckans snabba val är:

Sommartid eller vintertid?
Nyhetsfrossare eller inte?
Helgstudion eller Vinterstudion?
Lässvacka eller läsflyt?
Läsa ut eller ge upp?

Sommartid eller vintertid? Om jag får lov att vara en besserwisser, så finns det inget som heter vintertid. Den del av året då vi inte har sommartid, så är det normaltid. Jag gillar verkligen att vi går över till sommartid, för då kan man njuta av ljusare kvällar. Det lilla obehaget som det innebär att missa en timmes sömn vid omställningen är snabbt övergående. Däremot tycker jag att de som vill ha sommartid året om har missat något. På vintern är det bra att vi går tillbaka till normaltid. Det är inget roligt att gå upp en timme tidigare på morgonen när det är som mörkast och kallast.

Nyhetsfrossare eller inte? Jag är en nyhetsfrossare som håller koll på nättidningarna vad som händer. Jag borde lugna mig med det. Ingen blir lyckligare över att få läsa om dödsfall i corona, gängskjutningar, Trumps senaste tweet...

Helgstudion eller Vinterstudion? Det handlar tydligen om TV-program. Jag har inte sett något av dem.

Lässvacka eller läsflyt? Jag väljer läsflyt eftersom det låter trevligast, men egentligen har jag nog varken det ena eller det andra. Ligger alltid i sängen och läser några kapitel innan jag somnar, alldeles oavsett allt annat.

Läsa ut eller ge upp? Ja, vad ska man göra med en bok som man inte fastnar för? Jag brukar vara istadig och läsa klart boken. Det är ytterst få böcker som jag har gett upp. Hertha Müllers Kungen bugar och dör var en sådan bok som jag gav upp efter några kapitel.

8 kommentarer:

  1. avskyr sommartid, att vakna en timme tidigare gillar inte kossorna heller... och det är ju inte klockans visare som gör sommarkvällarna ljusare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men eftersom jag jobbar till klockan 21 och är utomhus en del, så blir det definitivt ljusare för mig.

      Radera
  2. Jag har läst mer nyheter på senaste tiden än jag gjort på flera år och det påverkar mig verkligen negativt. Försöker undvika det mina lediga dagar nu i alla fall för att få en liten paus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det mesta i nyhetsväg, särskilt nu, är deprimerande.

      Radera
  3. Vägrar av princip att använda normaltid då jag tycker att sommartid borde vara det normala. Tror kanske inte att det hjälper. ;) Ljus gör mig glad, en håller med dig om att nyhetsflödet verkligen sänker måendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att se en bild av Trump kan göra en illamående.

      Radera
  4. Jag har dragit ner på nyheter, det blir ändå en hel del både på jobbet och privat. Men känner att jag behöver lite mer balans och annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa en väl vald bok är betydligt bättre för den egna inre balansen.

      Radera