tisdag 21 april 2020

Tisdagstrion: Favoriter från de tre författare jag äger flest böcker av

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat favoriter från de tre författare jag äger flest böcker av. Jag har inte någon koll på vilka författare jag äger flest böcker av, men jag kan väl ta tre som jag med säkerhet vet att jag äger en hel del av. Här följer min trio:


Jag köpte på en bokrea för väldigt längesedan ett paket med tio böcker med en stor del av nobelpristagaren Selma Lagerlöfs romaner och noveller. En av mina favoriter är Jerusalem. Bilden har jag tagit från nätet, för mina böcker saknar omslag.

Jerusalem utspelar sig i Dalarna och i Jerusalem under 1800-talet, där man får följa några människor och deras närstående under flera år. Selma Lagerlöf skriver om många olika personer ur flera generationer, bland annat om dem som lever på den stora Ingmarsgården, där man får bekanta sig med deras, inte alltid så okomplicerade, relationer till varandra. Boken är delvis inspirerad av den religiösa grupperingen helgumianerna och deras emigration till Jerusalem i Palestina år 1896. 

Detta är en riktigt bra roman tycker jag. Man får en fantastisk berättelse om människors liv i Dalarna i slutet av 1800-talet, där de sociala grupperingarna är tydliga. Prästen och skolmästaren har en stark ställning, men i just den här byn är prästen en usel predikant och när väckelserörelsen når socknen har kyrkan inget att sätta emot. Men det är inte 1800-talets vanliga väckelsepredikanter i Waldenströms anda, utan här handlar det om en sekt vars medlemmar bryter med sina anhöriga. De hetsar upp varandra och känner snart att de måste fara till Jerusalem, där flera av medlemmarna går omkring i fast övertygelse om att när som helst få se Kristus återvända till jorden.

Boken handlar också om en familj, som varit den dominerande i socknen under många generationer. Det är ingmarerna, vars huvudman i varje generation heter Ingmar Ingmarsson. Det är till denne alla vänder sig till för att veta vad som som göras och när det ska göras. Men när Stor-Ingmar dör har den nye Ingmar Ingmarsson inte den styrka som krävs och Ingmarsgården håller på att gå ifrån släkten.

Selma Lagerlöf har skapat ett verk, som har viss verklighetsbakgrund, men det är också en saga med inslag av såväl småfolk, som religiösa uppenbarelser och även förbannelser.



Jag har en hel del böcker av Jan Guillou i hyllorna. De flesta av böckerna ingår i hans romansvit Det stora århundradet. Bland de böckerna vill jag särskilt lyfta fram den första delen - Brobyggarna.

Boken är mycket välskriven, med ett mycket bra språk, och den är dessutom fängslande. Tre fattiga norska bröder får av en tillfällighet möjlighet att studera till ingenjörer i Dresden. Som motprestation förväntas de återvända till Norge och bygga broar. Det är dock bara en av bröderna som återvänder.
I boken följer vi två av bröderna. Den ene (Lauritz) lever och arbetar i Norge, medan den andre (Oscar) hamnat i tyska Östafrika (det som idag kallas Tanzania). Den afrikanska delen är stundtals en grym och blodig historia, med mord och kannibalism. Här känns det nästan som om Guillou har inspirerats av min barndoms äventyrsböcker för unga.


Det är uppfriskande att det är belgare och engelsmän som framför allt framstår som grymma, giriga och blodtörstiga, medan tyskarna försöker sprida kultur och civilisation. Det är alltför vanligt i vår anglosaxiskt dominerade värld att tyskarna ses som brutala medan britterna är civiliserade tedrickare.


Det kändes lite märkligt att den tredje brodern, Sverre, helt försvinner i boken. Vi får bara veta att han begett sig till England med en homosexuell vän. Sin vana trogen skriver Guillou om "pederaster", vilket inte är en beteckning på homosexuella som sådana, utan det gäller förhållanden mellan en äldre man och en pojke. Han dyker dock upp igen i den andra delen.



Dan Browns böcker tar stor plats i mina bokhyllor. Jag tycker nog bäst om Änglar och demoner.

Som alltid i hans böcker är det en kapplöpning mot tiden. Den katolska kyrkan hotas. Fienden förmodas vara Illuminati, som beskrivs som kyrkans urgamla fiende. (Den orden som hette Illuminati upplöstes på slutet av 1700-talet, men det hindrar inte att foliehattarna har tagit boken till sig och spekulerar kring ett mystiskt Illuminati som i hemlighet styr världen.)

En bomb är placerad någonstans i Vatikanen. Samtidigt har kyrkans alla kardinaler samlats för att välja en ny påve eftersom Den Heliga Stolen är vakant. Det finns fyra starka kandidater till att efterträda den avlidne påven, men alla fyra har försvunnit.


Det är en riktigt spännande bok, som i vart fall fick mig att ivrigt bläddra vidare.

28 kommentarer:

  1. såg den tredelade inspelningen av Jerusalem, tungt, böckerna finns i min Lagerlöf-bokhylla, Browns böcker finns i makens bokhylla på engelska, jag har sett filmatiseringarna, Jan Guillou i hyllan har maken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna vilja se Jerusalem som film.

      Radera
    2. men Gösta Berglings saga kan du se:
      https://www.svtplay.se/gosta-berlings-saga

      eller Barabbas av Pär Lagerkvist kan du se:
      https://www.svtplay.se/video/26059372/barabbas

      Radera
  2. Både Guillou och Brown är vanligt förekommande i min hylla också. Dock inte med så många böcker att de platsar på min topp-tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom på i efterhand att jag nog har fler böcker av Agatha Christie än Dan Brown. Nån gång när jag orkar och det är två torsdagar i samma vecka ska jag katalogisera mina böcker :)

      Radera
  3. Änglar och demoner är min favorit från Brown :)

    SvaraRadera
  4. Jag gillade också Änglar och Demoner, riktigt spännande.

    SvaraRadera
  5. Dan Brown har jag valt bort, men jag älskar ju Selma! Vi har många Guillou-böcker men det är min man som läser dem. Inte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma Lagerlöf är en litterär gigant som står sig.

      Radera
  6. Jerusalem är väldigt bra. särskilt första delen. Guillou har jag inte läst. Dan Brown har jag sett som film men inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dan Brown har en speciell berättarstil. Böckerna brukar utspela sig under ett dygn eller två.

      Radera
  7. Hade med samma bok av Guillou i min trio och en annan bok av Brown. Har läst ett par andra böcker av Lagerlöf. Har märkt tidigare att du och jag har lite samma favoriter.

    SvaraRadera
  8. Lagerlöf har jag läst alldeles för lite av, Guillou har jag inte läst något av, Dan Brown har jag läst någon bok av, men inte just den där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt en Selma Lagerlöfs verk fortfarande håller att läsa.

      Radera
  9. Brobyggarna tyckte jag var bra och Jerusalem har jag funderat på att läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte väldigt mycket om Brobyggarna. Jerusalem är fantastisk.

      Radera
  10. Dan Brown har jag nog i bokhyllan men inte de andra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du ändå haft möjlighet att läsa något av Selma Lagerlöf.

      Radera
  11. Dan Brown har jag inte läst mer än Da Vinci-koden, men de övriga har jag läst i alla fall några böcker av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Da Vinci-koden är bra, men jag tycker att Änglar och demoner är ännu bättre.

      Radera
  12. Tror att jag har Jerusalem i hyllan men har läst andra av Lagerlöf. Dan Brown och Guillou har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har Jerusalem kvar att läsa så kan du skatta dig lycklig :)

      Radera
  13. Gillar också Jerusalem, även om Gösta Berlings saga är min Salma-favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gösta Berlings saga är verkligen en klassiker!

      Radera
  14. Andra och tredje boken i din trio har jag läst, ett antal böcker av dessa författare har funnits i hyllorna, men utrensade vartefter. Jerusalem åker bara allt högre upp på prioriteringslistan för varje gång man påminns om den här, vill verkligen läsa den!

    SvaraRadera