torsdag 30 april 2020

Helgfrågan v. 18

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången är grunden för frågan det faktum att de tolv nominerade till utmärkelsen Årets bok har presenterats. Helgfrågan lyder:

Vilken bok känner du dig mest sugen på att läsa av de nominerade?

Bonusfråga: Var det någon bok de missade nominera enligt dig?


Vilken bok känner du dig mest sugen på att läsa av de nominerade?
Jag tycker att boken Mitt liv som råtta av Joyce Carol Oates verkar väldigt lockande.
12-årige Violet Rue Kerrigan får veta att två av hennes bröder begått ett rasistiskt mord på en afroamerikansk skolkamrat. Hon gör det rätta och berättar, vilket leder till att bröderna döms för mordet.
Men nu blir Violet utfrusen av sin familj. Gång på gång får hon ställa sig frågan: Vad är viktigast, att vara lojal mot sin familj eller mot samvetet?


Var det någon bok de missade nominera enligt dig?
Det hade inte gjort något om The Mars Room av Rachel Kushner hade funnits med.
The Mars Room är namnet på strippklubben där Romy arbetade försörja sig, och där mannen hon dödat gjorde henne till sin.
Nu avtjänar hon dubbla livstidsstraff på en högsäkerhetsanstalt. Det är en hård, sjuk och skitig tillvaro - men ännu hårdare är att hon inte får träffa sin son, som hon förlorat vårdnaden om för att ha försökt skydda.
Med osentimental skärpa och dräpande humor skildrar Rachel Kushner makt och vanmakt på ett sätt som får Romy och personerna som flankerar hennes liv att krypa under huden.

18 kommentarer:

  1. men, Robert, gäller det inte 2020 och Bonnierförlagen? The Mars Room kom ju 2019. jag känner mig lite osäker på det här. svårt att ta ställning till böcker en inte har läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bland de tolv nominerade finns ju böcker från Polaris och Harper Collins. De tror jag inte tillhör Bonnierförlagen. Nej, det gäller inte bara 2020. Vi är ju bara i april. Det är böcker utgivna det senaste året. Jag undrar om det inte är 1 maj - 30 april.

      Radera
  2. Oates titel lockar inte, inte dessa pestens tider

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, strunta i titeln. Jag tyckte beskrivningen av boken lät intressant.

      Radera
  3. Oates bok är jag lite nyfiken på. Men avskyr råttor ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem avskyr inte råttor? ;) Men boken lockar mig.

      Radera
  4. Mitt liv som råtta vill även jag läsa. Den är beställd och på väg hem till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag hålla utkik på din blogg och se vad du tycker om den.

      Radera
  5. Mitt liv som råtta är jag också väldigt nyfiken på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får bli vårt gemensamma projekt att läsa den :)

      Radera
  6. Joyce Carol Oates borde man förstås försöka läsa något av (bara läst en novell).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon nämns ju ständigt inför tillkännagivandet av Nobelpristagaren i litteratur, så man får väl försöka hålla koll på henne ;) Jag har bara läst Svart flicka Vit flicka av Oates. Den var intressant.

      Radera
  7. The Mars Room var verkligen inte min typ av bok...

    SvaraRadera
  8. Joyce Carol Oates bok är jag också nyfiken på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste nog skriva upp den på läslistan.

      Radera
  9. Båda låter lockande tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kushners bok kan jag rekommendera eftersom jag har läst den.

      Radera