måndag 20 april 2020

Authors & Characters: Emil

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Emil. (Min morfar hade Emil som mellannamn. Han brukade säga att han hade världens längsta namn, för det var e mil. Ja, han var från Göteborg.)

Emil Gustafson (1862-1900) var en svensk predikant, mystiker och sångförfattare. Han var en stillhetens man och hans mest kända "valspråk" är: "Den som har mycket att säga om sig själv har ännu inte sett Gud."

Han skrev en mängd andliga sånger. I den svenska psalmboken finns han representerad. Han har skrivit texten till psalm 286, som är något bearbetad:

1. Hur underlig är du i allt vad du gör,
vem kan dina vägar förstå?
Men ett är dock säkert: den väg du mig för
för mig är den bästa ändå.

2. "Här nere du vet ej, mitt barn, vad jag gör,
men du skall få se det en gång.
Du ängsliga hjärta, vad sörjer du för?
Ej prövningens dag är så lång."

3. Mångtusende vagnar, o Herre, du har,
och vilken du väljer för mig
kan göra detsamma, ty lycklig jag far
till himlen i sällskap med dig.

4. Ocn när som Elia i ilande fart
jag lämnar den ödsliga strand,
all smärta försvinner och allting blir klart
hos Jesus i fröjdernas land.

5. I tillbedjan skall vi då böja oss där
och ropa mångtusen i kör:
Rättfärdig och nådig, o Herre, du är
för evigt i allt vad du gör!

6. Så bidar jag tålig och nöjd för min del
till dess alla varför fått svar.
Mitt härliga hopp, det kan aldrig slå fel:
ett arv utan like jag har.

När det gäller den litterära figuren väljer jag ett säkert kort, nämligen Astrid Lindgrens Emil i Lönneberga.

Är det någon enda av oss som varken läst någon av böckerna eller sett någon av filmerna?

Stackars Emil vill ju så väl, men ändå blir det ofta fel. Och hans far blir rasande, så Emil får låsa in sig i vedboden, där han täljer trägubbar.

I filmerna hör vi Allan Edwall ryta: "Eeeemil! Förgrömmade onge!" De orden finns dock inte med i någon av böckerna, utan är en del av Edwalls rolltolkning.

12 kommentarer:

  1. Intressant att får höra talas om Emil Gustafson. Och Emil är ju en fantastisk unge. Med lite otur.

    SvaraRadera
  2. känner inte till psalmdiktaren och inte psalmen heller. och vem har inte använt uttrycket förgrömmade onge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förgrömmade onge är väldigt välformulerat :)

      Radera
  3. predikanter har jag inte så bra koll på (men pastor Tomas Sjödin vigde vår son och han har skrivit flera intressanta böcker)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte hålla koll på allt och alla :)

      Radera
  4. Gustafsson kände jag inte till, men Emil har jag förstås både läst och sett - och sjungit sångerna för barnen. Allan Edwall är fantastisk som Anton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allan Edwall har gjort många fantastiska rolltolkningar. Helt oförglömlig som Karlsson i Hemsöborna!

      Radera
  5. Spännande med Emil Gustafson. Tänk att "förgrömmade onge" inte fanns i böckern!? Jag förväntas skrika det varje morgon när jag jagar in 4-åringen i förskolan 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns nog många saker som inte finns med i böckerna, fastän man "vet" att det står på ett visst sätt. Exempelvis säger inte Sherlock Holmes "Elementärt min käre Watson!" i någon av böckerna.

      Radera
  6. Emil i Lönneberga hade jag med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var den som var lätt att komma på :)

      Radera