lördag 4 april 2020

Veckans mening v. 14

Varje lördag presenterar jag en mening från boken jag läser. En mening som har fått mig att stanna upp. Den kan vara humoristisk, men den kan även vara allvarlig. En mening att lägga några sekunder på. Veckans mening är hämtad från boken Den andra sömnen av Robert Harris.

Han var främmande för den fanatism som utmärkte en del av de andra yngre prästerna, de som hade håret och skägget på ända och glödande blick och kunde nosa sig till en hädelse lika osvikligt som en vattenhund hittar tryfflar nere i jorden.

Häng gärna på! Och länka gärna i kommentarsfältet.

11 kommentarer:

  1. Tror jag kan föreställa mig. ;)

    Här är min mening, plus lite annat (hoppas okej, passar på lixom):
    https://ibokhyllan.blogspot.com/2020/04/veckans-mening-stjarnesnofall-och.html

    SvaraRadera
  2. Det är så jag själv kryper ihop när jag läser om såna personer. Läskigt! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, folk som ständigt är beredda att peka finger och se andras fel är obehagliga.

      Radera
  3. En ung karaktär med de äldres vishet?
    http://www.rakiryggen.com/2020/04/04/veckans-mening/

    SvaraRadera
  4. Hittar vattenhundar tryfflar? Jag trodde det var tryffelsvin :)
    Här är min: https://scyllashylla.blogspot.com/2020/04/veckans-mening-vecka-14.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde jag med. Visste inte ens att det fanns något som hette vattenhundar.

      Radera
    2. Det är väl sådana som apporterar i vatten, som pudel och vattenspaniel, tänkte jag

      Radera
    3. Lagotto romagnolo är tydligen en ras som passar bra för att söka efter tryffel. Namnet betyder ungefär vattenhund från Romagna. (Enligt Wikipedia)

      Radera
    4. Där ser man! Min mamma har faktiskt haft en lagotto :)

      Radera