söndag 19 april 2020

En smakebit på söndag - Roboten Buck

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Betraktninger - tanker om bøker. Boken jag läser heter Roboten Buck och är skriven av Claes Tjäder. Det är en bok där minsta sak förklaras med väldigt många ord.

Roboten Buck kliver in i vardagslivet hemma hos den årsrike hypokondrikern Roffe. Sonsonen Caesar debuterar som statssekreterare i det nystartade Framtidsdepartementet. Politisk turbulens blandas med sökande efter kärlek i Caesars värld. Den lilla världens utmaningar vävs ihop med händelser i den stora världen som båda påverkar huvudrollskaraktärerna och politiken i Sverige.

Smakbiten är hämtad från sidorna 116-117:

Roffe hade följt Caesars tips, ringt och bokat en tid. Han hade fått en morgontid redan veckan därpå.
Nu var han på väg. Ska bli spännande med något nytt, tänker han.
När han kommer fram till dörren kommer en yngre man i hög takt från ett annat håll. Roffe öppnar dörren och släpper in honom före sig. Det visar sig att frisörskan har lyckats boka in två personer samtidigt, Roffe och en yngre man med ganska lite hår på hjässan.
Suck, hur ska det gå nu?
Den yngre mannen, som ser stressad ut, rör sig fram och tillbaka. Han har en väldigt bred mittbena och kort hår vid öronen och i nacken. Han vevar med armarna och pekar på klockan men säger inget. Typiskt, han vill väl visa att han mer bråttom än en äldre person!
Den yngre kunden som är näst intill skallig går väl fort att klippa. Behöver han över huvud gå till frissan?
Den yngre mannen ska visst rakas, visar det sig. Det förklarar saken. Roffe blir helt ställd och väldigt förvånad. Vad spännande. Han kände inte till att frissan erbjuder den typen av tjänster. Roffe som inte så sällan passerar utanför frisörsalongen, eftersom den ligger mellan bostaden och en butik som Roffe ofta handlar i, har aldrig sett någon bli rakad. Roffe har för vana att titta in och säga några ord eller hälsa på frisörskan genom fönsterrutan. Men de har aldrig pratat om en rakningstjänst. Nu handlar det definitivt om ett ovanligt tillfälle. Rakning - det har han aldrig någonsin  sett henne utföra.

28 kommentarer:

  1. Kände inte till denna. Blev lite nyfiken, men sedan läste jag "minsta sak förklaras med väldigt många ord". Vilket också blev bekräftat i smakbiten 😮 Det klarar jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lade till den meningen i inledningen för att förklara att smakbiten är symptomatisk för boken.

      Radera
  2. Många okända böcker idag, det här är en av dem. Verkar annorlunda. ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Boken verkar lite intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Onödiga förklaringar i böcker gillar jag inte.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Helt okänd bok och författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick den som recensionsex av författaren.

      Radera
  6. Låter annorlunda. Vad tycker du om boken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller på att krypa ur skinnet.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. För många förklarande ord brukar inte fungera för mig.

    SvaraRadera
  8. Känner till boken men tänkte att det inte var något för mig. Texten i smakbiten skulle tjäna på en hårdhjärtad redaktör. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  9. Oj, ja, det var ju lite omständligt. :D Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Jag vet inte om det här är en bok för mig, jag brukar inte funka med långa och detaljerade förklaringar. Men det beror på så mycket annat också, förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ju inget om man försöker redigera sin text.

      Radera
  11. det här var en helt okänd bok för mig. antagligen skulle den hamna långt ner i läshögen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det handlar om ett recensionsex som jag tackat ja till, så läser jag den nu. Recensionsexen som jag tackat ja till hamnar alltid högt upp i högen.

      Radera
  12. Jeg er heller ikke så glad i når hver minste sak beskrives med mange ord. Men det kan gå bra hvis språket er veldig godt. Smakebiten var hvertfall fin :-)
    Ha en riktig fin ny uke!

    SvaraRadera