måndag 6 april 2020

Authors & Characters: Gabriella

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Gabriella.


Den colombianske författare Gabríel Garcia Márques (1927-2014) tilldelades Nobelpriset i litteratur 1982.

Någon gång ska jag läsa hans mest berömda roman - Hundra år av ensamhet (Cien ãnos de soledad).



Jag kommer inte på någon litterär figur som heter Gabriella eller liknande, så istället får det bli Gabriellas sång från filmen Så som i himlen.

10 kommentarer:

  1. Jag letade länge efter ngn annan än GGM, Hundra år är riktigt bra. Bra improviserat med Gabriella.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland får man tänja på gränserna :)

      Radera
  2. Fastnade också för Gabríel Garcia Márques. Svårt den här veckan!
    Såsom i himlen var en väldigt fin film. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lätt alls. Ja, filmen är fin.

      Radera
  3. Se där vad vi är lika! Jag har också García Márquez och just Gabriellas sång var det enda jag kunde komma på som karaktär under en hel veckas klurande, men sedan dök det upp en, i sista sekunden, som jag slutligen valde.

    SvaraRadera
  4. Ja, det var svårt den här gången. Inte läst något av Gabríel Garcia Márques, fula miner kunde han uppenbarligen också göra. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var bara tvungen att välja den bilden :)

      Radera