måndag 27 april 2020

Authors & Characters: Martin

Lyrans Noblesser har en utmaning, som  går ut på att hon väljer ett namn, och sedan är uppgiften att berätta om en författare och en litterär figur med det namnet. Det är tillåtet att välja andra former av namnet. Den här veckan är namnet Martin.

Som författare väljer jag George R.R. Martin. Han är väl mest känd för att vara författaren bakom böckerna som ligger till grund för Game of Thrones. Nu råkar det vara så att jag är en av få som inte sett den serien och inte heller har jag läst böckerna.

Däremot har jag läst Nightflyers av Martin. När en vetenskaplig expedition gör sig redo att söka efter en mytomspunnen utomjordisk ras är det bara skeppet Nightflyer som står tillgängligt. Besättningen består endast av kaptenen Royd Eris, som presenterar sig genom ett spöklikt hologram.
Kaptenens ovillighet att visa sig för forskarna är dock inte det enda som orsakar oro. Med i expeditionen finns en telepat som från första stund känner av en farlig närvaro. De är inte ensamma ombord på Nightflyer.
Endast forskaren Melantha Jhirl har nu möjlighet att lösa mysteriet. När allt fler oförklarliga händelser inträffar faller det på hennes bord att utreda om hotet är verkligt. Men först måste hon hålla sig vid liv.

Den litteräre figuren får bli Martin Molin, som är polis i Camilla Läckbergs Fjällbackaserie. Just nu tänkte jag lyfta fram boken Mord och Mandeldoft istället för någon av böckerna i den serien.
Boken inleds med tre noveller - Drömmen om Elisabeth, Änkornas kafé och En elegant död. Tre noveller om ond, bråd död och med en överraskande avslutning. Inte dumma alls.
Men därefter följer en kortroman, som heter Snöstorm och mandeldoft. Alla som läst traditionella deckare vet ju vad doften av mandel kan antyda...
Här tror jag att Camilla Läckberg haft riktigt roligt. Hon har helt lämnat sin vanliga stil och skriver istället en bok som mycket tydligt för tankarna till Agatha Christie och i viss mån Sherlock Holmes. Här är folk isolerade på en ö under en snöstorm när någon blir mördad. Mördaren måste finnas bland dem som befinner sig i huset och polisen Martin Molin samlar dem i biblioteket. Ledtrådar läggs ut lite här och där, men givetvis får man inte veta vem den skyldige är förrän alldeles i slutet.
Historien är inte lika bra som dem Agatha Christie skrev, för vem kan nå upp till hennes nivå när det gäller pusseldeckare. Men den är trots det en trevlig, avkopplande liten historia.

12 kommentarer:

  1. Polismartin har jag läst om för länge sedan, men Game of Thrones har jag bara sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har insett att jag borde ha följt Game of Thrones.

      Radera
  2. intressant, vi har inte så många kanaler, känner dock till Game of Thrones... vaffö nämner du det om du inte läst eller sett??

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av uppgifterna var att nämna en författare som heter Martin. Jag valde då George R.R. Martin. Men jag tyckte det var tråkigt att bara nämna hans namn. Därför berättade jag att han skrivit Game of Thrones, vilket är en av de saker han är känd för. Om uppgiften hade varit att nämna en författare som heter William och jag hade valt William Shakespeare, så hade det väl inte varit konstigt om jag nämnt att han skrivit Richard III, trots att jag varken läst eller sett den pjäsen. Förstår du nu?

      Radera
  3. Ja men jösses Läckberg tänkte jag inte på men visst kommer jag ihåg Martin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars polisen Martin, som tvingas uppleva att hans hustru löser fallen :)

      Radera
  4. George R R Martin tänkte jag inte alls på, smart! Läckberg har jag ju inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte jag var lite fiffig :D

      Radera
  5. nej, Robert, du är inte ensam om att inte ha läst och sett Game of Thrones. jag försökte se ett para avsnitt, men det gick inte. inte heller läser jag Läckberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tycks ju vara helt begeistrade av GoT, så jag har känt att jag har gått miste om något betydelsefullt, men å andra sidan behöver man ju inte äta skit bara för att en miljon flugor gör det ;)

      Radera
  6. George R.R. Martin har jag inte läst något av, däremot ett par Läckberg, fick räcka sen, gjorde ingen succé direkt, varken första eller andra gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nightflyer är den enda av Martins böcker som jag har läst. Kunde vara intressant att läsa ytterligare någon.

      Radera