måndag 13 april 2020

Till offer åt Molok

Titel: Till offer åt Molok
Författare: Åsa Larsson
Förlag: Albert Bonniers Förlag (2012)
Antal sidor: 388

Man skjuter en björn i Lainio. I den stinkande björnmagen finner man en tumme från en människa. Några månader senare hittas Sol-Britt Uusitalo mördad i sitt hem. Hon har blivit brutalt ihjälstucken med en grep.
Kammaråklagare Rebecka Martinsson börjar forska i mordet. Det verkar gå som ett stråk av död i Sol-Britts familj. Det gäller att hitta sambandet innan fler faller offer.

Tidigare har jag bara läst Solstorm av Åsa Larsson, men det var för elva år sedan. Den tyckte jag om, så jag begriper inte varför det tagit mig så lång tid att läsa ytterligare en. Även Till offer åt Molok har kammaråklagare Rebecka Martinsson som huvudperson.

Precis som många andra deckarförfattare väver Åsa Larsson in kapitel som utspelar sig för längesen, i det här fallet hundra år sen. Man ser inte sambandet först, men steg för steg knyts berättelserna ihop. Det dröjer dock länge innan Rebecka Martinsson får ihop pusselbitarna, men det finns någon som har allt att vinna genom de märkliga dödsfallen i Sol-Britt Uusitalos familj.

Detta är en spännande kriminalhistoria, som är den femte i serien om Rebecka Martinsson. Solstorm var den första. Det är inte alls omöjligt att jag försöker snappa upp någon av de andra böckerna.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 27: Läs en påskekrim.

2 kommentarer:

  1. Jag läste faktiskt Solstorm för inte så länge sedan och jag blev positivt överraskad. Blev tipsad om Åsas böcker när jag var på antikvariatet som jag brukar åka till. Så nu vill jag fortsätta serien. Ska försöka att inte vänta för länge på att plocka upp nästa del!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antikvariat borde jag börja besöka. Finns nog många pärlor där.

      Radera