onsdag 29 april 2020

Karma och Jonar: Flykten

Titel: Karma och Jonar: Flykten
Författare: Zelda Falköga (pseudonym)
Förlag: Bookmark Förlag (2020)
Antal sidor: 108

Efter att ha besegrat de onda klipptrollen i första delen har Karma och Jonar blivit allra bästa vänner. De umgås i smyg och allt verkar vara på väg att ordna sig i landet Glimeria. Tills en dag då Karmas lillasyster Hedda blir tillfångatagen av en grupp korkade men elaka grusgnomer. Karma och Jonar måste sätta sin egen frihet på spel för att försöka rädda henne.

Karma och Jonar: Flykten är andra delen av fem i en serie. Jag har inte läst den första delen än, men tror att jag snart får den med posten.

Som författare står Zelda Falköga. Jag tror inte det finns någon med det namnet, utan det torde vara en pseudonym. För att göra det hela ännu lite märkligare dyker faktiskt Zelda Falköga upp som en karaktär i boken.

Det här är en trevlig barnbok med spännande, fantasifulla figurer. Här finns klipptroll, grusgnomer, bumlingar, enhörningar, pegaser och många fler, varav vissa står på den onda sidan och andra på den goda. Lite av ett klassiskt äventyr där det goda och det onda står i ständig strid mot varandra.

Det som framför allt gör detta till en bok jag gärna skulle ge till ett barn i åldern 6-9 år är de fantasifulla bilderna, som känns mangainspirerade. Jag hade gärna läst den här boken när jag var i den åldern.

kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 39: Läs en barnbok utgiven i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar