söndag 12 april 2020

En smakebit på söndag - Till offer åt Molok

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu heter Till offer åt Molok och är skriven av Åsa Larsson.

Man skjuter en björn i Lainio. I den stinkande björnmagen finner man en tumme från en människa. Några månader senare hittas Sol-Britt Uusitalo mördad i sitt hem. Hon har blivit brutalt ihjälstucken med en grep.
Kammaråklagare Rebecka Martinsson börjar forska i mordet. Det verkar gå som ett stråk av död i Sol-Britts familj. Det gäller att hitta sambandet innan fler faller offer.

Smakbiten är hämtad från sidorna 86-87:

- Ja, det gjorde hon. Hon drack för mycket. Men vet du vad, det är det många som gör. Men hon blev en sådan där som alla jävla losers kan känna att de är bättre än. Alla kärringar här i byn som i alla fall har sitt på det torra. Jag tror att det känns lite mer utståbart att leva ihop med en idiot till karl om man bestämmer att det värsta man kan råka ut för är att leva utan. För då har man det ju i alla fall bättre än någon. Och så kan man supa med gott samvete också. För alla har bestämt att Sol-Britt super mera. Och när hon går på byn efter att hon tagit ett glas, då är hon full och pinsam. Medan de andra hälsar på, i vilket skick de än är liksom. Sol-Britt var en sådan där som karlarna gick hem till när de var fulla, när de hade bråkat med frun eller blivit lämnade. Då vinglade de dit. Och hon bjöd dem på kaffe. Inte mer. Det vet jag. Inte för att jag tycker att det skall spela någon roll, men så var det i alla fall. Sedan vinglade de hem till frugan eller grannen eller kompisen och skröt om att de knullat henne. Rent jävla ljug. Önsketänkande. Så. Det var en och annan som kallade henne hora. Jag fattar inte att hon bodde kvar här. Jag fattar inte att du har flyttat tillbaka.

32 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten! Länge sedan jag läste Åsa Larsson, men Molok minns jag att jag verkligen gillade.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en annan bok av Åsa Larsson, men det är länge sen - minns inte vilken just nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är 11 år sedan jag läste Solstorm av henne. Den handlade också om Rebecka Martinsson. Jag tyckte den var bra.

      Radera
  3. Läste denna när den kom och nu väntar jag otåligt på den sista(?) delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är visst femte delen om Rebecka Martinsson.

      Radera
  4. Åsa Larsson är bra, tack för tips.

    SvaraRadera
  5. Den här tyckte jag mycket om. Liksom alla hennes böcker.

    SvaraRadera
  6. Påskekrim!
    Länge sen jag läste en bok av Åsa Larsson. Hon skriver bra. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. har läst denna. har läst ganska många för att inte säga alla hennes titlar. jag gillar henne. tack för smakebit och påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog ta och nosa rätt på fler.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Verkar som en brutal mordhistoria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycks ha dött en hel del kan jag säga.

      Radera
  9. Denne har jeg lest på norsk. Jeg tror jeg har fått med meg de fleste bøkene til Åsa Larsson. Jeg synes hun skriver så bra. Jeg har også sett TV-seriene
    Ha en riktig fin påskesøndag!

    SvaraRadera
  10. Låter olidligt spännande. Bor man bland både varg och björn måste man vara på sin vakt! Tack för smakbit, trevlig påskdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast i den här typen av böcker är nog de tvåbenta rovdjuren farligare.

      Radera
  11. Jag tror att jag har läst den där. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbit. Gillar byn som brottsplats. Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byn i verkligheten kommer jag nog aldrig att besöka :)

      Radera
  13. Läste ett par Åsa Larsson-böcker för flera år sedan men sedan tog det stopp. Borde läsa fler. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  14. Har läst hela serien och gillar de böckerna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog leta rätt på fler böcker av Åsa Larsson. Genom biblioteket i Vålberg får man tag i det mesta.

      Radera
  15. Ahh, så bare Åsa Larsson og klikket i vill fart, tenkte det hadde kommet ny. Litt skuffet over at det var Molok -). Likte serien så godt. Begynner kanskje å se ut som om den er avsluttet? Noen som vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till offer åt Molok tycks vara den sista i serien. Det har inte kommit någon mer del sedan 2012.

      Radera